spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Columnist:
Pieter Mooren

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
URE-racewagen zo snel als een Ferrari
5 februari 2009 - Onder belangstelling van pers, vrienden en familie presenteerde University Racing Eindhoven donder-dagavond in het Auditorium haar jongste geesteskind: de URE05. In een Powerpointpresentatie, want deze raceauto bestaat alleen nog in de computer.
De presentatie van de URE04 op donderdag 29 januari, voorafgaand aan de powerpointpresentatie van de URE05. Foto: Bart van Overbeeke

Het team spreekt bij de URE05 liever van evolutie dan van revolutie. De URE04 -de racewagen van afgelopen jaar- bleek een snelle auto, maar de betrouwbaarheid liet te wensen over. Zoals ook tijdens de presentatie afgelopen donderdag bleek: bij het draaien van een donut -rondjes draaien met spinnende achterwielen- brak een onderdeel van de achterwielophanging. Het verbeteren van de betrouwbaarheid stond bij de URE05 dus voorop.

De nieuwe URE05 heeft een Suzuki GSX R600 K2 motor. Met een verhoogde compressieverhouding naar 12,5:1 en aangepaste nokkenassen heeft het racemonster zo’n 95 pk, genoeg om in 3,7 seconden naar 100 kilometer per uur te sprinten. Voor de goede orde: dat is net zo snel als een Ferrari Enzo. Tot honderd althans. Of in de praktijk ook zo snel kan worden gereden, is even afwachten. De computerresultaten zijn er wel naar.

De bolide haalt maximaal 150 kilometer, vertelt Han Spierings, Operations Manager bij URE. “Harder is ook niet nodig. De circuits zijn vrij smal. De nadruk ligt op de bochtensnelheid.” De snelheid moet verder onder meer worden behaald door goede banden in combinatie met de ophanging. “Het contactoppervlak moet optimaal zijn.” Overigens wil URE vanaf volgend collegejaar zelf banden gaan maken. Ze zoeken hier nog Scheikundestudenten voor.

Gewicht is een cruciale factor bij de ontwikkeling van de nieuwe raceauto. Daarom is er kwistig gespeeld met carbonfiber, een licht materiaal dat oersterk en vormvrij is.
Met het nieuwe racemonster wordt deelgenomen aan de internationale Formula Student Competitie. Deze internationale races, met 350 teams en 2.500 studenten, worden negen keer per jaar gehouden. De auto’s kunnen op diverse onderdelen punten behalen, zoals acceleratie en brandstofverbruik. Ook de kostenanalyse, het businessplan, en het ontwerp zijn belangrijke onderdelen - URE won vorig jaar op dit laatste onderdeel.
Eind maart moet de URE05 raceklaar zijn. (Shift040/ Cursor)/.