De Dag van de Kunst omvat een expositie, een boek, een documentaire (met medewerking van Tajiri) en workshops met studenten van Industrial Design en Bouwkunde.
Shinkichi Tajiri (1923 - 2009) heeft honderden beelden gemaakt, die over heel de wereld staan, verspreid in musea, openbare ruimten en in particuliere collecties. Zijn werk is lang beïnvloed door zijn ervaringen in de Tweede Wereldoorlog.
Zijn deelname aan de eerste Cobra-tentoonstelling in Amsterdam (1949) wordt zijn doorbraak in Nederland. Hij trouwt met de Nederlandse kunstenares Ferdi Jansen en ze vestigen zich in Nederland, eerst in Amsterdam, later Baarlo (Limburg).

‘Seed’ van Tajiri, voor Potentiaal op het TU/e-terrein. Foto: Peter Cox
Zijn beelden uit de beginperiode heten ‘Krijgers’, ‘Warriors’ en ‘Samoerai’. Hij maakt ze om de spookbeelden van de oorlog uit zijn hoofd te krijgen. Zijn stijl verandert als zijn dochters geboren worden en Tajiri gefascineerd wordt door begrippen als ‘ontkiemen’ en ‘groei’. Uit deze periode (1958-1964) dateert de beeldenserie ‘Seed’, waarvan de TU/e een exemplaar in haar kunstcollectie heeft. Als het publiek zijn anti-oorlogsbeelden verkeerd interpreteert, laat Tajiri het oorlogsthema los en gaat ‘Knopen’ maken, in velerlei variaties. Later experimenteert hij met (stereo)-fotografie en video./.
|