Mini-antennes zijn samen sterker

To pi or not to pi

Een podium vol met vrouwen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Studentenhuisvesting graag ‘aan warme kant van het spoor’
19 maart 2009 - Studenten wonen bij voorkeur ‘aan de warme kant van het spoor’ -daar waar het centrum ligt- en binnen de ring. En Eindhoven heeft een imagoprobleem als studentenstad. Dat waren twee terugkerende thema’s in de brede brainstormsessie over studentenhuisvesting in Eindhoven, dinsdag 17 maart in De Bunker.

De voorkeurslocatie van studenten (nabij het centrum) is gewild, en dus duur. Toch wist Bouwkundedocent drs. Jos Smeets een handvol opties op te lepelen om er meer studenten te huisvesten. Wonen boven winkels, leegstaande gebouwen zoals kantoren, kloosters, kerken en scholen ombouwen, en zelfs woonboten.

Naast Smeets waren er in De Bunker vertegenwoordigers van alle hoger-onderwijsinstellingen, studentenorganisaties, woningcorporaties en de gemeente, onder wie wethouder drs. Marriët Mittendorff. Het grotere kader voor de middag, georganiseerd door TU/e-beleidsmedewerker drs. Joep Huiskamp, zijn de beleidsplannen van gemeente en de TU/e om Eindhoven meer op de kaart te zetten als studentenstad, en daarin is huisvesting een speerpunt.

Andere ideeën die de revue passeerden, waren het inzetten van verenigingen bij de verdeling van huisvesting, om zo studenten te stimuleren actief lid te worden. Of het actief betrekken van studenten in buurten.

Huiskamp: “Het gaat om het genereren van ideeën. En mensen en partijen bij elkaar brengen die normaal alleen bilateraal contact hebben. We willen een visie op studentenhuisvesting ontwikkelen die alle individuele partijen ontstijgt. Met deze bijeenkomst willen we draagvlak peilen en partners vinden.”

Als de betrokkenen zich aan hun woord houden, was de bijeenkomst de laatste van deze soort. Mittendorff constateerde dat ze meer dan vijftien jaar geleden ook al bij een soortgelijke bijeenkomst zat. En dagvoorzitter prof.ir. Jan Westra, decaan van de faculteit Bouwkunde, liet horen: “Het moet niet zo zijn dat er hierna wéér zo’n bijeenkomst volgt. Er moeten nu concrete dingen gaan gebeuren.”/.