Mini-antennes zijn samen sterker

To pi or not to pi

Een podium vol met vrouwen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Papieren TU/e-vliegtuigjes verpletteren records
19 maart 2009 - Vier voorronden lang streken twee studenten van de Universiteit Twente met de nationale eer, maar TU/e'ers maakten daar dinsdag 17 maart korte metten mee. In het Auditorium, tijdens een kwalificatiewedstrijd voor het NK papieren vliegtuigen vouwen, werden twee Nederlandse records verbroken.

Foto: Bart van Overbeeke

Ralf Stamps hield de eer van de werktuigbouwers hoog en wist zijn ‘speer’ 28,9 meter ver te slingeren. Het vliegtuig van Gijs van der Meer, student Industrial Engineering & Innovation Sciences, bleef het langst in de lucht: 8,28 seconden. Daarmee plaatsten de twee zich, samen met zeven mede-TU/e’ers (de drie besten uit elke categorie: verste vlucht, langste vlucht en mooiste vlucht) voor het NK in Leiden. Begin april gaan ruim zestig studenten uit zeven steden hier de landelijke strijd aan om een ticket te bemachtigen voor het WK in Salzburg, een maand later. Aan het evenement doen studenten uit 85 landen mee.

TU/e’er Bart de Bresser kan fluiten naar enige nationale of internationale eer. Met zijn ‘gevouwen’ propje heeft hij van de ruim 120 deelnemers weliswaar één van de origineelste tactieken, die met een overbrugde afstand van ruim 25 meter ook nog eens buitengewoon effectief blijkt - maar de jury diskwalificeert de Elektro-student. “Met vouwen heeft dit natuurlijk weinig te maken”, verklaart woordvoerster Eva de Vaan van organisator Red Bull. De Bresser pakt beledigd maar breed grijnzend zijn biezen, nog namopperend over deze ‘maas in de regels’.

Cor van Dijk geniet echter met volle teugen van het evenement. “Papieren vliegtuigjes trekken mij gewoon, dat gaat nooit meer over”, bekent de 73-jarige modelbouwhobbyist. Trots laat de Eindhovenaar een ingelijst tijdschriftartikel zien, met onder meer een foto van een immens piepschuimen vliegtuig: een uitvergrote replica van een vliegtuigje dat Van Dijk als klein jongetje in de oorlog vouwde van papier uit een gebruikt schoolschrift.

Stiletto
Aan de lange vouwtafels staat Marthe Veenis intussen geconcentreerd een ‘stiletto’ te vouwen. Kinderlijk eenvoudig en daarmee toch wat teleurstellend voor een origamideskundige die van simpel papier zelfs paarden, draken en slakken weet te fröbelen. Maar creativiteit staat vandaag op het tweede plan bij Veenis: “Ik ga voor de langste afstand.”

Om haar behaalde elf meter zal Stephen Krieger hard moeten lachen. De Amerikaan, wereldrecordhouder, wist zijn vliegtuig in 2003 ruim 63 meter ver te slingeren./.