spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
26 maart 2009 - Eindhoven, nu nog nadrukkelijk ‘leading in technology’, zoekt een nieuwe leus. De stad wil een nieuw merk ontwikkelen, met onder meer een nieuwe slogan die niet alleen het technologisch vernuft, maar ook Eindhovens andere sterke punten benadrukt. Vox Populi stelt: sowieso flauwekul, zo’n slogan. Want het gaat om de taart, niet om de toef.

Steven Brouwer de Koning
Student Technische Innovatiewetenschappen
Een slogan helpt je als stad om te laten zien wie je bent, maar dan moet je dat ook uitdragen en waarmaken. De huidige slogan heeft de afgelopen jaren vooral op briefpapier gestaan, lijkt het.
Ik ben geen marketingman, maar ik hoop dat de stad het beter gaat doen dan onze faculteit (Industrial Engineering & Innovation Sciences, red.). De communicatiemensen vonden het een goede naam; de afkorting zou je bovendien moeten uitspreken als ‘yes’, wat lekker positief klinkt - maar al met al onthoudt niemand ‘m.

Marc Rosmalen
Specialist marketingcommunicatie Communicatie Expertise Centrum
Als stad probeer je een bepaald imago neer te zetten en een slogan kan helpen om die beeldvorming te sturen. Het lastige van citymarketing is dat een stad nogal wat belanghebbenden en doelgroepen heeft. Die spagaat zie je terug in ‘Eindhoven, leading in technology’; dat is heel eng geformuleerd.
Een slogan als ‘I Amsterdam’ is in elk geval catchy. Hoe moeilijker de slogan, hoe minder snel mensen hem onthouden. Maar aan de andere kant: hoe algemener, hoe eerder ze hem vergeten. Wát het ook wordt: Eindhoven zal het vooral moeten wáármaken. En moet, in tegenstelling tot wat veel anderen zeggen, in mijn ogen ook zeker niet te bescheiden zijn, want de stad heeft veel te bieden.

Maarten Pieterson
Hoofd Studium Generale
De leus vind ik eigenlijk het meest oninteressante aspect van de branding. Neem ‘I Amsterdam’: een leuke woordspeling, maar wat zegt het over de stad? Ik zou het een hele opluchting vinden als Eindhoven het zónder slogan zou doen en zich wat drukker maakt over haar beleid. Zo is het cultuurbeleid al jarenlang een ramp. Iedereen krijgt wat, men probeert ervoor te zorgen dat niemand verzuipt, maar dat is toch geen beleid? Als de gemeente zegt dat ze sport en design echt belangrijk vindt, gá daar dan ook voor. En hou dan op met geld te steken in de dingen die ik leuk vind. Jammer voor mij, maar voor cultuur ga ik dan wel naar Breda of Den Bosch.

Marc Hummelink
Student Biomedische Technologie
Of ‘leading in technology’ erin slaagt, weet ik niet, maar op langere termijn kan een goede slogan volgens mij zeker bijdragen aan je uitstraling als stad. Ik denk alleen dat Eindhoven voor mensen van buitenaf niet echt veel uitstraling heeft; er is hier weinig waar dagjesmensen bijvoorbeeld op af zullen komen. De sfeer vind ik persoonlijk heel relaxed, maar eigenlijk is Eindhoven meer een groot dorp dan een stad.
Pieter van den Hoogenband had wel een mooie leus: ‘Niet te geloven, Eindhoven!’. Een slogan moet vooral niet te abstract zijn en meer aansluiting vinden bij de gewone mensen. Dankzij PSV kent iedereen ons toch ook als ‘boeruh, boeruh!’?