“Ik praat graag over mijn geloof”

Thuis(loos) aan de TU/e

Goddelijke muziek in duivels programma
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Ruimte voor reflectie op oude Dommelbrug
9 april 2009 - Bouwkundestudent Lars Bouwman heeft de eerste prijs gewonnen bij de CHEOPS-ontwerpwedstrijd Project B. De jury vond zijn ontwerp STAY de beste nieuwe bestemming van de oude brug over de Dommel, de oude toegang tot de universiteit. Universiteitssecretaris en juryvoorzitter ir. Harry Roumen kondigde aan dat het College van Bestuur het ontwerp zal proberen te realiseren.

Het ontwerp STAY van Bouwman was volgens de jury uniek voor de locatie en paste het beste in het nieuwbouwplan van de universiteit, Campus 2020. In het ontwerp wordt de brug omgevormd tot de vloer van een gebouw dat open is aan de zijkanten, die uitkijken op de Dommel. De zesdejaars architectuur reageerde verrast: “Ik had niet verwacht dat ik zou winnen, want ik vond alle ontwerpen heel goed. Ik heb de plek zelf als leidraad genomen en heb me ook laten inspireren door het concept Togu-na. Dat zijn bijzondere plekken waar de dorpsoudsten van het Dogon-volk nadenken over het leven en de gang van zaken in het dorp. Vaak is het een rots met een weids uitzicht.”

Overigens is de gemeente van plan een fietspad aan te leggen over de brug. Dit staat in het onlangs gelanceerde Actieplan Fiets van de gemeente. Hoe en of dit strookt met het winnende plan is onduidelijk. Roumen: “Voor zover ik weet is de TU/e eigenaar van de grond, dus daar hebben wij ook iets over te zeggen.”