“Ik praat graag over mijn geloof”

Thuis(loos) aan de TU/e

Goddelijke muziek in duivels programma
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e evacueert duizend mensen bij calamiteitenoefening
9 april 2009 - De TU/e heeft zo’n duizend vrijwilligers -studenten en medewerkers- nodig voor een grote calamiteitenoefening in oktober. De groep wordt tijdens de oefening geëvacueerd; de bedoeling is dat zo’n vierhonderd van hen ook een nacht doorbrengen op opvanglocaties buiten de campus.

De leiding over de calamiteitenoefening is in handen van het ministerie van Defensie, dat de universiteit heeft uitgenodigd deel te nemen. De TU/e kan hierbij haar eigen oefendoelen bepalen, zegt ing. Mirjam Jahnke, hoofd BedrijfsHulpVerlening van de TU/e. Bij de oefening zijn ook de gemeente, de Eindhovense brandweer en de geneeskundige hulpverlening betrokken.

Wat de fictieve aanleiding tot de evacuatie gaat zijn, is nog niet bekend. Het script zal in elk geval gebaseerd zijn op een voorafgaande dreiging, vertelt Jahnke: “Dit betekent dat een paar dagen een voorwaarschuwing wordt afgegeven, waarop onze calamiteitenteams en die van de gemeente zich al moeten beraden hoe ze op de dreiging gaan reageren.”

De totale oefening bestrijkt vier dagen, van donderdag 8 tot en met zondag 11 oktober. De honderden vrijwilligers komen pas op zaterdag in actie, na het gemeentelijk besluit tot grootschalige ontruiming van het TU/e-terrein.

Tijdens de oefening wordt, behalve de grootschalige evacuatie en alles daaromheen, onder meer ook de rol van verschillende TU/e-diensten geoefend. Volgens Jahnke worden verschillende processen onder de loep genomen, zoals de registratie van studenten en medewerkers en de communicatie vanuit de universiteit naar onder anderen slachtoffers, hun familieleden en de media.