“Ik praat graag over mijn geloof”

Thuis(loos) aan de TU/e

Goddelijke muziek in duivels programma
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Klokhuis vragendag is vooral ook Klokhuis bouwdag
9 april 2009 - Een kleine duizend kinderen waren zondag 5 april naar de TU/e gekomen voor de Klokhuis vragendag. Ze konden alle mogelijke vragen stellen die met bouwen en wonen te maken hebben. Naast het meedoen aan een quiz of het volgen van uitleg, konden ze zelf bouwen. De dag was georganiseerd door tv-programma Klokhuis, de Stichting Techniekpromotie en de TU/e.

“Cement is tijdens het werken zo zacht als vla, maar later wordt het heel sterk. Zo sterk dat je er nog niet eens met acht Mercedessen doorheen kan rijden”, geeft Jord den Hollander als antwoord op de vraag van Marith (8) uit Roggel. Ze wilde weten waarom je cement en bakstenen gebruikt bij het bouwen van een huis. “En omdat een metselaar langs een gespannen touwtje zijn stenen legt, wordt het muurtje geen soepzooitje”, legt de architect van het KlokHUIS vervolgens uit in de Trappenzaal van Vertigo.

Stan (9) uit Eindhoven vraagt of er inklapbare zonnepanelen zijn. “Waarom wil je dat weten?”, is de verbaasde reactie van Den Hollander. “Omdat ik met een uitvinding bezig ben voor een kas in Afrika. De elektriciteit van de zon wil ik gebruiken om water uit de grond te pompen. De zonnepanelen moeten de mensen mee kunnen nemen als ze rondtrekken.” Stan is tevreden nu hij hoort dat er zelfs oprolbare zonnepanelen te verkrijgen zijn.

De Klokhuis Vragendag hoort bij de ontwerpwedstrijd ‘Het Klokhuis bouwt het KlokHUIS’. De winnende ideeën van zes kinderen worden gebruikt door architect Jord den Hollander voor een ontwerp dat in 2010 word gerealiseerd in Almere Poort.

Zeventig studenten Bouwkunde en Industrial Design geven begeleiding en uitleg. In het Auditorium is veel ruimte voor de activiteit ‘Bouw mee aan ’t sluiphuis!’. Van doeken, stokken, elastiekjes, plakband en klemmetjes wordt een steeds grotere tent gebouwd door steeds meer kinderen. Het begin is lastig. Maar docent Frans van Gassel maakte een startconstructie waarin hij alle knopen -verbindingen tussen de stokken- laat zien. Hij heeft de kinderen bewust niet van te voren uitgelegd hoe het moet. “Daar luisteren ze toch niet naar. Het beste is dat ze gaandeweg ontdekken dat de wigwamconstructie het beste werkt.” Hoe groter het sluiphuis wordt, hoe aantrekkelijker en hoe meer kinderen meedoen. Eduard (8) maakt razend enthousiast met een klemmetje een gele doek vast aan een stok en heeft helemaal geen tijd om uit te leggen waarom hij dat zo doet. Hij wil verder bouwen!/.