“Ik praat graag over mijn geloof”

Thuis(loos) aan de TU/e

Goddelijke muziek in duivels programma
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Summercourse voor vermarkten ‘groen onderzoek’
9 april 2009 - Masterstudenten en promovendi die onderzoek doen op het gebied van ‘groene’ technologie en hiermee mogelijk de markt op willen, kunnen zich aanmelden voor een Europese summerschool van de TU/e en twee Finse instituten. De twee courses zijn begin juni in Helsinki en Eindhoven.

Het is de eerste gezamenlijke summercourse van de TU/e, de Helsinki University of Technology en de Helsinki School of Economics. Doel van de twee summerschools is onderzoekers handreikingen te bieden, onder meer op commercieel gebied, om meer te doen met hun onderzoeksresultaten op het gebied van ‘groene’ technologie en duurzame energie. Deelnemers wacht onder meer een aantal lezingen van experts, maar vooral ook veel sparsessies met andere deelnemers, om gezamenlijk aan eigen en andermans ideeën te werken.

De summercourses maken deel uit van een Europees project en dienen als inspiratie voor een nog groter Europees project: het European Institute of Innovation and Technology, oftewel een soort ‘Europees MIT’ dat de Europese Commissie wil stichten. “Hiervoor is een aantal clusters van universiteiten samengesteld om te bekijken hoe we kunnen laten zien dat we een dergelijke samenwerking aankunnen”, verduidelijkt ir. Elco van Burg, promovendus aan de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences en projectmedewerker van de zogeheten SUCCESS business opportunity summerschool. “Eén van de doelstellingen daarbij is om te laten zien dat we ook kunnen valoriseren, oftewel dat we met ons onderzoek de industrie weten te vinden en maatschappelijke waarde weten te creëren.” Eindhoven richt zich, samen met de twee Finse instituten, op dit valorisatieaspect.

Belangstellenden voor de summerschools, die hiermee 3 ECTS kunnen verdienen, kunnen bij hun aanmelding een voorkeur aangeven voor Eindhoven of Helsinki. Een cursusweek in Finland kan volgens Van Burg interessante kansen bieden, “onder meer omdat daar, met bijvoorbeeld Nokia in de buurt, de nadruk weer op andere technologieën ligt dan hier.”

De zomercursus wordt betaald door de organisatie; binnen de betrokken instellingen wordt gekeken naar regelingen waarmee bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten voor deelnemers kunnen worden betaald. Aan elke van de twee cursusweken kunnen vijftien mensen meedoen./.

Voor meer informatie of aanmelden: j.c.v.burg@tue.nl of tel. 040-247 2801.