“Ik praat graag over mijn geloof”

Thuis(loos) aan de TU/e

Goddelijke muziek in duivels programma
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Wielrennende TU/e'er studentensportman van het jaar
15 april 2009 - Wielrenner en Scheikundestudent Job Vissers is sinds gisteren Eindhovens studentensportman van 2008. Bij de vrouwen won zwemster en pabo-studente Linsy Heister, het winnende sportteam van het jaar is The Elephants (rugby). De organisatie probeert nog te achterhalen hoe de uitslag voorafgaand aan het studentensportgala al op internet belandde.

x3_s.jpg
Job Vissers.
Foto: Rien Meulman

Sportkaarthouders brachten dit jaar in de genoemde categorieën zo’n tweehonderdtwintig stemmen uit; circa zeventig meer dan voorgaande jaren. De stijging is volgens medeorganisator Clemens Rammeloo niet alleen te danken aan een goede promotie, maar ook aan het feit dat dit jaar geen voorselectie was gehouden; alle genomineerden dongen direct mee naar de titels.

De verkiezingsuitslag belandde dinsdagmiddag, uren voor het gala, al op internet. De organisatie stuurde het persbericht onder embargo naar enkele media, maar heeft het volgens Rammeloo zeker niet zelf op internet gezet. Hij vindt het jammer dat onder anderen de winnende rugbyers en een deel van het publiek daardoor al van de uitslag op de hoogte waren, “maar het maakte de avond niet minder leuk”, benadrukt hij.

TU/e-student Job Vissers zag zich met zijn uitverkiezing beloond voor een naar eigen zeggen ‘formidabel wielerseizoen’. Hij won onder andere het nationale kampioenschap voor ‘elite zonder contract’ in het Twentse Ootmarsum: “de grootste zege in mijn nog prille carrière”. Ondanks belangstelling van verschillende professionele wielerploegen die de sprinter willen inlijven, combineert hij de sport nog altijd met zijn studie. Binnenkort hoopt hij zijn master Scheikundige Technologie af te ronden, liefst (net als zijn bachelor) cum laude.

Open-waterzwemster Linsy Heister, studentensportvrouw van 2008, heeft de pabo met het oog op de sport op een laag pitje gezet. Ze wil gaan afstuderen na de Olympische Spelen in 2012, waarvoor ze zich hoopt te kwalificeren op de tien kilometer open water. Met haar prestaties behaalde Heister (in 2008 Nederlands kampioene op de vijf en tien kilometer open water) afgelopen jaar onder meer de A-status bij sportkoepel NOC*NSF en plaatste ze zich voor het WK in Rome in juli.

Ook de rugbyers van The Elephants blikken terug op een goed seizoen, waarin ze onder meer tweede werden in de reguliere competitie en zich naar de eerste plaats knokten tijdens het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap in Delft.

Het zevende Studenten Sportgala werd niet gehouden op de universiteitscampus, maar vond voor het eerst plaats in de binnenstad, in De Fabriek en Bongo Beach op het Stratumseind. Volgens Rammeloo was de sfeer daardoor veel losser dan tijdens eerdere sportgala’s: “Dat maakt het voor studenten aantrekkelijker en zij zijn toch onze voornaamste doelgroep.” Volgens de organisator is de binnenstad als locatie voor herhaling vatbaar, maar hij benadrukt dat het gala nog moet worden geëvalueerd.