“Ik praat graag over mijn geloof”

Thuis(loos) aan de TU/e

Goddelijke muziek in duivels programma
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Voetbalrobots gaan voor wereldtitel
17 april 2009 - Tech United, het robotvoetbalteam van de TU/e, heeft gisteren zes nieuwe voetbalrobots ingezegend, en presenteerde de verbeteringen ten opzichte van vorig jaar. Het team zal van 20 t/m 24 april haar EK-titel verdedigen in Hannover. Eind juni reist het team naar de WK in Graz (Oostenrijk), met als doel: wereldkampioen worden. x4_s.jpg
Foto: Rien Meulman

Een kleine toelichting over het robotvoetbal is hier op zijn plaats. Roel Merry, teamleider en PhD-student Werktuigbouwkunde, licht het een en ander toe. “Er zijn verschillende klassen in het robotvoetbal, wij spelen in de midsized klasse. Hierbij spelen twee teams van vijf robots tegen elkaar een wedstrijd van twee maal 15 minuten. Tijdens de wedstrijd worden de robots niet bestuurd, ze zijn van te voren geprogrammeerd en spelen de wedstrijd dus uit zonder menselijke interventie. Wel mag er worden gewisseld en mogen er reparaties worden uitgevoerd.” De robots zijn uitgerust met een omnispiegelcamera, waarmee ze het hele veld kunnen overzien. Daarnaast spelen de robots in teamverband met elkaar door te communiceren. Tech United bestaat uit ongeveer twintig personen, waaronder acht studenten en verder meerdere PhD-studenten en medewerkers van de TU/e van verschillende faculteiten.

René van de Molengraft, de technisch directeur van het team, verteld het toegestroomde publiek gisteren wat de verbeteringen zijn ten opzichte van de robots van vorig jaar. Met veel enthousiasme wist hij zeker tien verbeteringen te noemen. Hierbij moet worden gedacht aan: rubberen wielen voor meer grip, balbehandeling die beter bestand is tegen schokken, een gewichtsbesparing van een hele kilogram, een extra camera om ook hoge ballen waar te nemen – wat vorig jaar hét zwakke punt was - en een nieuwe manier van onderlinge communicatie voor een beter positiespel van de robots.

Als deelnemer aan het project reis je ook naar de wedstrijdlocaties. Roel Merry: “We gaan niet alleen naar het EK en WK, maar we bezoeken verschillende toernooien over heel de wereld. Een toernooidag is erg vermoeiend, het is hard werken, je staat ’s ochtends om acht uur op en bent tot twaalf uur in de avond in de weer met de robots. Het is natuurlijk wel ontzettend gaaf en we hebben een sterk en gezellig team.”

Vorig jaar werd door Tech United al de Europese titel binnengehaald en er werd zilver gescoord op het WK. Over de gestelde doelen voor dit jaar is Merry duidelijk: “We gaan voor hetzelfde resultaat op het EK en een nog beter resultaat op het WK.”

Dit jaar is het mogelijk om de wedstrijden van Tech United live te volgen op de website www.techunited.nl/. (Shift040.nl)