Argumentatiestructuur, doelgericht communiceren, goed luisteren en analyseren zijn enkele van de thema’s die tijdens de workshopreeks aan bod komen. Rode draad in de lessen is overtuiging, aldus Jeroen Bosch van Studium Generale. En: hoe bouw je een sterk argument op, hoe leg je de zwakke plekken in de argumenten van je discussiepartner bloot? Onder professionele begeleiding van mensen van de Tilburgse debatverenging Cicero leren cursisten de fijne kneepjes van het vak.
‘Spreken is zilver, wij maken het goud’, is het motto van de Tilburgse redenaars. Bosch benadrukt: “Een goede debater houdt rekening met zijn gehoor. Dat betekent niet dat je mensen naar de mond praat, maar wel dat je jezelf verplaatst in de situatie van degene die je probeert te overtuigen. Door je argumenten op je publiek af te stemmen, kun je mensen ook echt meenemen in je gedachtegang.”
Iemand die hiervoor momenteel volop wordt geprezen, is de Amerikaanse president. “Zijn overtuigingskracht spreekt natuurlijk tot de verbeelding”, zegt Bosch, “maar acht jaar geleden werd hij nog gezien als een saaie spreker. Ook hij heeft dat moeten leren.”/.
Voor meer informatie mail naar Jeroen Bosch (j.j.f.e.bosch@student.tue.nl) of Jan Weerdenburg (j.weerdenburg@tue.nl) of kijk op www.tue.nl/sg. |