spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Einde aan het hoofdpijndossier dat ‘essay’ heet

29 april 2009 - Een briljante nieuwe Multatuli of Zwagerman hoeven deelnemers aan de aankomende essayworkshop van Studium Generale niet direct te worden. Maar wetenschapsjournalist Anouck Vrouwe hoopt in elk geval te bereiken dat studenten hun schrijfvrees wat kwijtraken. “Ze maken er vaak een beetje een hoofdpijndossier van.”

Het schrijven is een vaardigheid die studenten aan de TU/e volgens Vrouwe nauwelijks leren. “Ook op de middelbare school leer je weliswaar samenvattingen maken, begrijpend lezen en krijg je wat grammaticaregels mee, maar hoe je bijvoorbeeld goed een tekst opbouwt…? Ik kan me voorstellen dat veel studenten daar moeite mee hebben.”

Dat blijkt volgens haar ook uit veel van de essays die studenten die de collegereeks Big History volgen, na afloop inleveren. “De resultaten zijn nogal wisselend, soms zelfs bedroevend. Terwijl ik denk dat TU/e-studenten slim genoeg zijn om niet alleen een formule te kunnen afleiden, maar ook taalkundige logica aan te kunnen.”

Veel studenten dúrven gewoon niet echt te schrijven, is Vrouwes ervaring. Ze merkte dat ook toen ze eerder als programmamaker werkzaam was bij Studium Generale en studenten soms vroeg een aankondigende tekst over een activiteit te maken. “Ze moeten echt een drempel over, hebben het idee dat een tekst helemaal perfect moeten zijn en maken er al met al vaak een beetje een hoofdpijndossier van.”

Geen wiskunde
Bijkomend probleem is dat ‘essay’ volgens de schrijfster een containerbegrip is met uiteenlopende definities. Zelf kan ze prima zich vinden in de omschrijving op de site van de Groningse universiteit: ‘een goed geïnformeerde en goed beargumenteerde opinie over maatschappelijke of economische kwesties, op basis van eigen of andermans onderzoek’. Vrouwe:“Het is geen wiskunde, het hoeft geen absolute waarheid te zijn. Je zou het kunnen zien als een discussie met een onzichtbare tegenstander: je moet je eigen argumenten helder kunnen verwoorden, maar tegelijkertijd die van de ander onschadelijk zien te maken. Het mooist is het als de lezer denkt: ‘hé, daar zit wat in’.”

Kan na afloop van de workshop nog met Vrouwe over behaalde essayresultaten worden gecorrespondeerd? Ze lacht: “No cure, no pay? Laat ik het zo zeggen: mensen kunnen altijd hun teksten naar me sturen voordat ze deze inleveren, ik voorzie ze graag nog van wat commentaar. Maar in de praktijk blijkt dan weer dat ze dat vaak niet goed durven.”/.

De workshop ‘Het schrijven van een essay’ wordt gehouden op de dinsdagen 12 en 19 mei en 2 juni. Voor meer informatie: Jan Weerdenburg van Studium Generale, j.weerdenburg@tue.nl.