“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Postume publicatie oud-rector Martin Rem
14 mei 2009 - Oud-rector prof.dr. Martin Rem, die vorig jaar op 61-jarige leeftijd overleed, startte in 2005 aan een boek dat een goed beeld moest geven van de belangrijke bijdragen die Nederland levert en geleverd heeft op het gebied van ict. Dinsdag 12 mei werd de postume publicatie ‘Tegen de stroom in’ overhandigd aan zijn weduwe.

Rem, die tot zijn overlijden verbonden was aan de TU/e-faculteit Wiskunde en Informatica en die van 1996 tot 2001 rector was van de universiteit, werd in 2005 de eerste directeur van ICTRegie, het nationale regieorgaan voor ict-onderzoek en -innovatie. Volgens zijn weduwe Ellen Rem is hij rond die periode begonnen met schrijven aan het rijk geïllustreerde boek dat deze week het licht zag. “Het boek was bij zijn overlijden in maart vorig jaar al voor driekwart klaar en een journalist heeft het manuscript uiteindelijk tot één geheel gemaakt. Ook tijdens zijn ziekte heeft hij er nog aan gewerkt.”

Paul ’t Hoen, alumnus van de TU/e en voorzitter van de adviesraad van ICTRegie, is zeer enthousiast over boek. “Er is in Nederland maar weinig waardering voor het Nederlandse onderzoek en innoverend vermogen op het gebied van ict. Het lijkt wel of het alleen maar bekend is bij een groep insiders, maar niet bij politici, andere wetenschappers of bij mensen uit het bedrijfsleven. Die doen vaak alsof het niets voorstelt en stellen dat alle belangrijke ontwikkelingen afkomstig zijn uit Amerika. Martin vond dat daar iets aan moest veranderen. De titel ‘Tegen de stroom in’ spreekt wat dat aangaat boekdelen.”

Volgens ’t Hoen heeft Rem een mooie selectie gemaakt van die onderdelen waar Nederland sterk in is, zoals in besturingssystemen, betaalsystemen, doorbraken op applicatiegebied en het succes van een bedrijf als ASML. “Na lezing van dit boek wordt wel duidelijk dat je echt niet kunt zeggen dat Nederland op ict-gebied maar weinig voorstelt in de wereld. Het ligt ook echt in de aard van Martin om het op deze manier te doen: niet door hard met de vuist op tafel te slaan, maar door de feiten te laten spreken.” /.

Het boek is voor 12,50 euro te bestellen via info@ictregie.nl.