“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
De onzichtbare ingenieur
14 mei 2009 - In Groningen vindt morgen, vrijdag 15 mei, een congres plaats over het relatief lage aanzien van de Nederlandse ingenieur. Joep Huiskamp van de TU/e geeft een voordracht over enkele Eindhovense ingenieurs die, ondanks hun verdiensten, nooit echt in de schijnwerpers stonden.

In vergelijking met politici, schrijvers of kunstenaars komen ingenieurs amper in de publiciteit - ondanks de maatschappelijke verdiensten van deze beroepsgroep. Onderzoek door twee TU/e-studenten wijst volgens Huiskamp uit dat slechts één op de twintig biografieën in Nederland over een ingenieur of gerelateerd technisch thema gaat.

Huiskamps voordracht in Groningen stelde hij samen met dr. Hans Schippers van de TU/e-faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. Deze laatste publiceerde het boek ‘Gedreven door nieuwsgierigheid’ waarin de aandacht eveneens uitgaat naar “typisch Eindhovense figuren die hun sporen hebben nagelaten maar waar relatief weinig over bekend is”.

In Groningen zal Huiskamp onder anderen vertellen over Gilles Holst (de eerste directeur van Philips NatLab), Edsger Dijkstra (van 1962 tot 1984 hoogleraar aan de TU/e) en oud vice-voorzitter van Philips Theo Tromp. Aanvankelijk zou het congres in Eindhoven plaatsvinden, maar het Universiteitsfonds vond het volgens Huiskamp geen thema om te ondersteunen. “Jammer, maar misschien ook een beetje tekenend voor het onderwerp zelf: weinig belangstelling voor de ingenieur.”/.