“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TIW definitief over naar IPO-gebouw
14 mei 2009 - De subfaculteit Technische Innovatiewetenschappen (TIW), onderdeel van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences (IE&IS), is verkast van het TeMa-gebouw en het Paviljoen naar het IPO-gebouw. Zo’n honderdvijftig medewerkers en studievereniging Intermate hebben hun intrek genomen in het nieuwe onderkomen, dat vandaag, 14 mei, officieel geopend wordt.

Het IPO-gebouw is het afgelopen zes maanden flink verbouwd. Grote ruimtes zijn omgebouwd tot kleinere vertrekken om daarmee werkkamers te creëren. Datzelfde gaat gebeuren om extra studentenwerkplekken te verwezenlijken. “Het is wat krap aan”, zegt coördinator materiële zaken Twan Aarts. “Onze vroegere behuizing bood ons meer plaats.”

Prof.dr. Harry Lintsen, vicedecaan van IE&IS, noemt drie aanleidingen voor de verhuizing. Een deel van het vroegere onderkomen van TIW was gewoonweg versleten en werd daarom afgekeurd. Ook moest IE&IS qua ruimtegebruik inkrimpen van het College van Bestuur. Daarnaast past de verhuizing volgens hem binnen de reorganisatie, waarbij de faculteit vorig jaar werd opgespitst in twee subfaculteiten: TIW en Technische Bedrijfskunde. “De grenzen zijn nu duidelijker afgebakend. Niet alleen organisatorisch, maar ook fysiek. Beide afdelingen kunnen daar sterker uitkomen. Je kunt nu beter beoordelen of de afzonderlijke subfaculteiten levensvatbaar zijn en hun eigen broek kunnen ophouden.” Technische Bedrijfskunde en de voorganger van TIW fuseerden halverwege de jaren negentig vanwege bezuinigingsredenen. Volgens Lintsen is er in de jaren daarna nooit sprake geweest van synergie. “Het zijn en blijven twee aparte bloedgroepen. Dat wordt met deze verhuizing definitief bekrachtigd.”
Het TU/e Innovation Lab wordt de nieuwe gebruiker van het TeMa-gebouw. Wim Bens, directeur van het Innovation Lab, verwacht dat na het pinksterweekend de eerste twee bedrijven erin trekken.

Vandaag, donderdag 14 mei, vindt de officiële opening plaats van het nieuw ingerichte IPO-gebouw./.