“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Wiskunde Olympiade zoekt sponsors
14 mei 2009 - Nederland is in 2011 gastheer voor de Internationale Wiskunde Olympiade (IMO). De financiering ervan blijkt in deze tijden van crisis echter een flinke klus. Dr.ir. Tom Verhoeff zag het openen van de EuroNext stock exchange in Amsterdam op 4 mei dan ook als een kans om onder de aandacht te komen van sponsoren in de financiële wereld.

Verhoeff werd uitgenodigd om op de gong te slaan omdat hij penningmeester is van de Nederlandse Wiskunde Olympiade en medeorganisator van de IMO, zo vertelt de universitair docent bij Technische Informatica. “De organisatie zit nu in een kritieke fase; voor de zomervakantie willen we het financiële plaatje voor het wiskundig topevenement voor middelbare scholieren rond hebben.” Op dit moment is er echter nog een behoorlijk gat in de begroting. “We hebben zo’n anderhalf miljoen euro nodig. Reken maar na: uit meer dan honderd landen komen zes leerlingen plus twee begeleiders. Die moeten een week lang onderdak, eten, vervoer en vermaak krijgen.”

Potentiële sponsors zijn de laatste tijd, soms ondanks eerdere toezeggingen, terughoudender geworden. Dat geldt ook voor oude sponsors van de Wiskunde Olympiade zoals Philips, Shell en Akzo. De grootste sponsoren komen tegenwoordig uit de financiële wereld, zoals ORTEC en Transtrend. De TU/e heeft de taak ervoor te zorgen dat de internationale jury, in totaal zo’n tweehonderd gasten, in 2011 een week in en nabij de campus worden ondergebracht ter voorbereiding op de wedstrijd.

Universiteitssecretaris ir. Harry Roumen is twee maanden geleden toegetreden tot het stichtingsbestuur. Vrijdag 15 mei vergadert dit bestuur met het organisatiecomité om wat harde noten te kraken./.