“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Zeskamp TU/e wordt een blijvertje
15 mei 2009 - De zeskamp op de campus van de TU/e is weer helemaal terug van weggeweest. Het behendigheidsparcours op de weide achter Traverse was donderdag 14 mei met bijna 250 medewerkers van de universiteit goed gevuld. Volgens Marianne van den Broek, een van de organisatoren, staat een reprise in 2010 nu al vast. x1_s.jpg
De zeskamp leverde veel hilarische momenten op. Foto: Bart van Overbeeke

Het voorjaarszonnetje heeft nog niet alle witte melkbenen kunnen wegpoetsen, zo bleek tijdens de zeskamp. Veel sportieve deelnemers hadden onder hun ploegenshirt een korte broek aangetrokken die een veelzeggende aanblik bood. Dat mocht de pret niet drukken. Met veel elan betraden vierentwintig teams van diverse faculteiten en ondersteunende diensten het strijdperk.

Ze leverden niet alleen slag met zichzelf, maar moesten op enkele onderdelen van het parcours ook andere ploegen proberen beentje te lichten. De arena bestond vooral uit zachte luchtkussens, zodat de schade beperkt bleef tot een gekneusde enkel, wat schaafwondjes en een verdraaide knie. Het kruip-door-sluip-door-circuit leverde veel hilarische momenten op; vooral de onderdelen Twister en Fierljeppen zorgden voor lachers.

“Ik denk dat we dertiende zullen worden”, zegt Twan Sens (Dienst Personeel en Organisatie) terwijl hij na het eerste spel uitrust in het gras. Het is de tweede keer dat hij meedoet; vorig jaar eindigde zijn team als vijfde. Fierljeppen en de hindernisbaan lijken hem het leukst.

Ook Chantal Craamer van het Communicatie Expertise Centrum doet mee. Ze heeft zojuist het spel met de rups gespeeld en met haar team, CEC2, gewonnen van de collega’s van CEC1. “Ik denk dat we eerste gaan worden”, zegt ze met een grijns. Ze kijkt toe hoe haar teamgenoot een ring aan een zwaardje rijgt. Het spel trekt veel bekijks. Iedereen wil zien hoe de deelnemers op een plastic paard de baan af roetsjen op jacht naar de ringen. Even verderop klinkt bulderend gelach. Iemand is weer in het water gevallen bij het polsstokhoogspringen. Als een verzopen kat klautert hij uit het water.

De zeskamp werd in een grijs verleden altijd gehouden als een soort uitwisseling tussen Nederlandse universiteiten. Toen enkele instellingen afhaakten, bloedde de sportieve ontmoeting langzaam dood. Vorig jaar poetste de jubilerende personeelsvereniging van de TU/e de zeskamp weer op, dit keer alleen voor eigen medewerkers. Dat was zo’n succes, dat dit jaar een herhaling volgde. Volgens Van den Broek blijkt de formule nog steeds te werken en ontkomen de mensen van de TU/e er volgend jaar niet aan om weer aan te treden. Met of zonder korte broek.

Op het erepodium kwamen de volgende ploegen: Beveiliging (1e prijs en winnaar wisselbeker), GTD1 (2e prijs) en GTD2 (3e prijs). De poedelprijs ging naar het team CEC1 dat als laatste eindigde.

Voor meer foto's zie de site van de personeelsvereniging.