“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Kameraanbod stijgt in crisistijd
25 mei 2009 - Het kameraanbod in Eindhoven is het afgelopen jaar met ruim 24 procent toegenomen. In april werden bijna vierhonderd kamers meer aangeboden dan in dezelfde maand vorig jaar. De huurprijs is in die periode gestegen met bijna drie procent, naar 285 euro per maand. x14_s.jpg

Dat blijkt uit onderzoek van Kamernet.nl. De stijging van het Eindhovense kameraanbod ligt beneden het landelijk gemiddelde, dat uitkomt op ruim dertig procent. In Nederland nam de huurprijs met bijna zes procent toe, naar 341 euro per maand.

Ondanks die bevindingen is er volgens studentenvakbond LSVb in Eindhoven nog wel sprake van kamernood. De bond concludeert op basis van een eigen (volgens de LSVb niet geheel representatieve) enquête onder studenten dat zo’n vijftig procent van de thuiswonenden in de regio het afgelopen najaar een kamer zocht. Landelijk is dat 45 procent. Bijna veertig procent van de eerstejaarsstudenten zocht een onderkomen, iets minder dan het landelijke gemiddelde. Toch zijn kamers redelijk gemakkelijk te bemachtigen in Eindhoven, aldus de LSVb. Studenten hebben gemiddeld na 65 dagen een onderkomen gevonden. Landelijk staat de teller op 116 dagen.

Volgens de woordvoerder van Kamernet.nl, Gerben Zijlstra, is de economische crisis de oorzaak van het explosief gestegen kameraanbod. “Kapitaalkrachtige huiseigenaren verhuren nu hun extra panden. Daarnaast stellen huisbezitters met een krappere beurs hun zolders beschikbaar. De toename heeft zich voornamelijk voorgedaan sinds september vorig jaar.”

Hannie de Groot van studentenhuisvester Woonbedrijf Vestide merkt weinig van een toename. “Dat is denk ik vooral op de particuliere huurmarkt het geval. Wij bieden een constant aantal studentenonderkomens aan, tegen stabiele tarieven. Wel constateren wij een lichte stijging in de vraag naar kamers.”

Zijlstra verwacht dat de geconstateerde ontwikkelingen op de huurmarkt de komende maanden doorzetten. “Het aanbod neemt verder toe, wat goed is voor de doorstroom. De prijzen zullen verder stijgen. Vanaf 1 juli mogen verhuurders de prijzen met tweeënhalf procent opschroeven.”