“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bouwkundestudenten in actie tegen bezuiniging boekenbudget
26 mei 2009 - Zeker veertig Bouwkundestudenten protesteren donderdag 28 mei tegen de bezuiniging op het boekenbudget van de faculteitsbibliotheek. De groep sluit de helft van de bibliotheek af met een lint, deelt koffie uit en verzamelt handtekeningen, die worden opgehangen in de bieb. De betrokken bibliothecaris ir. Mark Wolffe en enkele docenten ondersteunen de actie.

Het universiteitsbestuur besloot eind vorig jaar om in 2009 te korten op het boekenbudget van bijna alle TU/e-bibliotheken, zo werd in maart bekend. De bouwkundebieb valt met een bezuiniging van 42 procent onder de zwaarder getroffen bibliotheken.

Wolffe liet kort na het besluit weten dat het nu onmogelijk wordt om onderwijs en onderzoek voldoende te ondersteunen. De initiatiefnemers van de actie, studenten Ties Linders en Martijn Schlatmann, delen die mening. “We kunnen zo niet goed studeren en onderzoek doen”, aldus Linders.

Leo Delescen, hoofd Publieksdiensten van de dienst Informatie Expertise Centrum (IEC), begrijpt de bezorgdheid van de actievoerders. Toch verwacht hij niet dat de kwaliteit van het onderzoek en onderwijs op de faculteiten met de maatregel achteruitholt. “We vinden het ook ernstig. Bouwkunde is een boekenfaculteit en wordt dus relatief zwaar getroffen. Maar studenten kunnen de gewenste boeken nog wel aanvragen, via het interbibliothecaire leenverkeer. De dienstverlening blijft zo op peil.”

Het is nog niet duidelijk of de bezuinigingsmaatregel eenmalig is.