“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Elektrotechniek kiest voor nieuwe naam
27 mei 2009 - De TU/e-faculteit Elektrotechniek gaat komend collegejaar van start onder de nieuwe naam ‘Electrical Engineering’. Ook de bacheloropleiding gaat zo heten. Volgens het faculteitsbestuur is de opleiding zo duidelijker te positioneren en verbetert hiermee de uitstraling. Studentengroepering PF vindt de argumentatie niet erg steekhoudend, maar ging in de U-raadsvergadering wel akkoord.
Archieffoto: Bart van Overbeeke

Niet alleen de Eindhovense faculteit verandert per 1 september van naam; ook de Delftse en Twentse zusterfaculteiten zijn van zins op deze datum de naamswijziging door te voeren. Zowel in Delft als in Twente is onderzoek uitgevoerd naar het imago van Elektrotechniek en de associaties die de naam oproept. Mede op grond van deze onderzoeken is het besluit genomen om de naam van zowel de bacheloropleiding als van de faculteit te wijzigen.

Met ‘Electrical Engineering’ zou de opleiding duidelijker gepositioneerd kunnen worden als een universitaire studie ten opzichte van opleidingen elektrotechniek op het vmbo, het mbo en het hbo. Ook geeft het de opleiding volgens het bestuur veel meer een hightech uitstraling. Nu wordt de opleiding door scholieren nog vaak geassocieerd met het beroep van elektricien, het solderen van kabels of het monteren van stopcontacten. Ook sluit de naam zo goed aan bij de vervolgmaster, die al de naam Electrical Engineering draagt.

De universiteitsraad stemde maandag 25 mei in met de naamswijzing, maar studentengroepering PF gaf wel een stemverklaring af, waarin men liet weten niet erg overtuigd te zijn door de argumenten van het faculteitsbestuur. Volgens de PF is het slechte imago van de opleiding niet terug te voeren op de naam, maar veeleer op de slechte promotie van de opleiding. Rector prof.dr.ir. Hans van Duijn had wel begrip voor de naamswijziging in het kader van de steeds verdergaande internationalisering van het onderwijs. Hij zag het als een belangrijk element bij de werving van eerstejaars.