“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Informaticastudent twittert voor TU/e
27 mei 2009 - Twee TU/e-twitteraccounts die sinds vorig jaar actief zijn, blijken aangemaakt door informaticastudent Christian Luijten. De accounts, ‘tuenieuws’ en ‘tuecursor’, hebben inmiddels respectievelijk 114 en 41 ‘volgers’, onder wie Eindhovens burgemeester Rob van Gijzel.

Twitter is een website waarop je korte berichtjes (maximaal honderdveertig karakters) kunt achterlaten, onder meer via sms, om te laten weten waarmee je op dat moment bezig bent. De service is in opkomst. In de regio twitteren onder meer Philips, PSV, het Parktheater en de plaatselijke politie en VVV.

Ook de TU/e twittert, zo melde het Eindhovens Dagblad eerder deze maand. Dat blijkt een persoonlijk initiatief van TU/e-student Christian Luijten, die laat weten de twitteraccounts te hebben aangemaakt om zelf gemakkelijker het TU/e-nieuws te kunnen volgen. Hij gebruikt de RSS-feeds (een service die je op de hoogte houdt van nieuwe toevoegingen op websites) van de nieuws- en Cursorsite, die hij doorsluist naar de twitterpagina’s. Telkens als er een nieuw bericht op deze websites komt, wordt dit automatisch op Twitter aangekondigd. “Dat is handiger dan de RSS-feeds rechtstreeks te volgen, omdat je daar een reader voor nodig hebt.” Luijten, nu bijna afgestudeerd, zegt bereid te zijn de accounts over te dragen aan de universiteit.

Volgens drs. Brigitte Rijshouwer, directeur van het Communicatie Expertise Centrum, wordt nog verkend hoe het medium Twitter door de universiteit verder ingezet zou kunnen worden, met name voor werving. Bijvoorbeeld door een student een dag te volgen op Twitter. Ze denkt echter dat de tijd hiervoor nog niet rijp is: “Naar mijn mening bereikt het medium de doelgroep nog niet.”