“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-hoogleraar Johan Schot treedt toe tot KNAW

15 mei 2009 - TU/e-hoogleraar prof.dr. Johan Schot van Technology, Innovation & Society (TIS) is toegetreden tot de KNAW, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Dat maakte de Akademie vrijdag 15 mei bekend.

x5_s.jpg
Prof.dr. Johan Schot. Foto: Bart van Overbeeke

Een dag eerder, tijdens de heropening van het vernieuwde IPO-gebouw, gingen er al openlijk geruchten over de benoeming van de TU/e-hoogleraar, verbonden aan de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences. “De KNAW belde me drie weken geleden op met het nieuws en vroeg het nog even voor me te houden. Dat is met enige moeite gelukt, maar kennelijk zijn andere mensen er toch achter gekomen. Er lopen hier aan de universiteit natuurlijk meer KNAW-leden rond”, aldus Schot.

In totaal heeft de KNAW 28 nieuwe leden gekozen. De in totaal tweehonderd ‘gewone’ leden van de Akademie zijn allen vooraanstaande wetenschappers, werkzaam op alle onderzoeksterreinen. Toetreden tot dit gezelschap is dus een prestigieuze zaak. Maar Schot is vooral verheugd over de steun die hij heeft gekregen. “Het is in zekere zin een peer review. Dat je wordt voorgedragen en gekozen door wetenschappers uit alle disciplines, is het leukste.”

De Akademieleden kiezen jaarlijks nieuwe leden aan de hand van aanbevelingen uit de wetenschappelijke gemeenschap. De verkiezing gebeurt op grond van hun wetenschappelijke prestaties. Als een Akademielid de leeftijd van 65 jaar bereikt, komt zijn of haar plaats vrij voor een nieuw lid.

De KNAW adviseert de regering over ontwikkelingen in de wetenschap, bevordert de nationale en internationale samenwerking op wetenschappelijk gebied, is actief bij de kwaliteitsbeoordeling van wetenschappelijk onderzoek en is verantwoordelijk voor negentien instituten voor wetenschappelijk onderzoek en voor dienstverlening aan de wetenschap, met in totaal ruim twaalfhonderd medewerkers.