“Mijn eigen groene gedrag valt nog te verbeteren”

Zicht op nieuw licht

Spierpijn na het steppen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e onthult nieuwe onderzoeksprogramma’s
19 mei 2009 - Rector prof.dr.ir. Hans van Duijn heeft vandaag de eerste vier High Potential Research Programs van de TU/e bekendgemaakt. Deze multidisciplinaire programma’s krijgen van de TU/e elk een subsidie van een miljoen euro, verspreid over vier jaar. De gehonoreerde voorstellen richten zich op bloedstolling, intelligente verlichting, supersnelle optische chips en kunstmatige materialen met de eigenschappen van biologisch weefsel. x7_s.jpg
Prof.dr. Emile Aarts. Foto: Bram Saeys

Als de programma’s succesvol zijn, komen ze in aanmerking voor nog eens vier jaar subsidie. De High Potential Research Programs vormen voor de TU/e een nieuwe manier om vernieuwende en risicovolle multidisciplinaire onderzoeksprogramma’s van bij voorkeur jonge hoogleraren en universitair hoofddocenten te stimuleren. De bekendmaking vond vanmiddag, dinsdag 19 mei, plaats in de filmzaal van De Zwarte Doos, waar elk van de programma’s door de betrokken onderzoekers in een korte presentatie werd toegelicht.

Bloed in beweging
Onderzoekers van de faculteiten Biomedische Technologie (BMT), Technische Natuurkunde en Werktuigbouwkunde slaan de handen ineen in het project ‘Blood in motion’. Zij gaan onderzoek doen naar de vaak nog onbegrepen processen die een rol spelen bij de stolling van bloed. De kennis die wordt opgebouwd, is van groot belang voor meer begrip over aderverkalking, trombose en de problemen die implantaten (zoals hartkleppen en stents) soms opleveren. Het project staat onder leiding van dr.ir. Arjen Bogaerds en prof.dr.ir. Frans van de Vosse (beiden BMT).

Slim licht
Gebruikers van verlichting hebben op dit moment maar weinig mogelijkheden tot sturing en interactie. Daar gaat het initiatief ‘I-lighting the World’ wat aan doen. In dit programma gaan wetenschappers uit zes verschillende TU/e-faculteiten onderzoeken op welke manier je verlichting intelligent kunt maken, zodat er voor gebruikers meer (en slimmere) mogelijkheden beschikbaar komen. Het programma, onder leiding van prof.dr. Emile Aarts (faculteit Industrial Design), richt zich om te beginnen op de thema's sfeer en gezondheid.

Supersnelle chips
Een groep onderzoekers onder leiding van prof.dr. Andrea Fiore (faculteit Technische Natuurkunde) gaat werken aan optische chips die niet alleen supersnel zijn, maar ook extreem energiezuinig. Hiermee moeten in de toekomst datasnelheden van petabits (1015, een biljard bits) per seconde mogelijk worden. Dit levert de onderzoekers een aantal extreme technologische en fysische uitdagingen op. In het project ‘An ultralow-power on-chip photonic network’ wordt samengewerkt tussen onderzoekers van de faculteiten Technische Natuurkunde en Elektrotechniek.

Leren van de natuur
Materialen uit de natuur hebben vaak uitzonderlijke mechanische eigenschappen (sterkte, buigzaamheid, duurzaamheid). In het project ‘Biomimetic Materials’ gaan wetenschappers van de faculteiten Scheikundige Technologie (programmaleider prof.dr. Rint Sijbesma), Technische Natuurkunde en Werktuigbouwkunde proberen te leren van de natuur. Het doel: de gevonden principes toepassen op kunstmatige materialen, die in de toekomst van groot belang zullen zijn voor ‘tissue engineering’: het (na)maken van de weefsels van het menselijk lichaam.

Uit de dertien ingediende voorstellen wordt op korte termijn nog een vijfde voorstel gehonoreerd, zo vertelde de rector tijdens de bijeenkomst. In het najaar volgt een nieuwe ronde, zodat op termijn jaarlijks tweeënhalf miljoen euro zal worden gestoken in de High Potential Research Programs.