“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Campusbewoner voelt zich veilig
Enquête levert 3800 reacties op
28 mei 2009 - Bijna alle medewerkers en studenten van de TU/e (98 procent) voelen zich veilig op de campus. Vijf procent van de bewoners is zich de afgelopen jaren wel onveiliger gaan voelen. Ook ziet één op de vier TU/e’ers ruimte voor verbetering. Diefstal en een soms matige verlichting op het universiteitsterrein zijn de voornaamste oorzaken voor een unheimisch gevoel.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een digitale enquête onder 3800 campusbewoners van het onderzoeksbureau Integron, dat in opdracht van de universiteit is uitgevoerd. Daarmee heeft ongeveer 35 procent van alle studenten en medewerkers de vragenlijst ingevuld. Integron heeft gekeken naar het veiligheidsgevoel, het veiligheidsgedrag en de ervaring van TU/e’ers. Het is voor het eerst dat de universiteit een dergelijk onderzoek heeft laten uitvoeren.
Campusbewoners voelen zich vooral veilig omdat zij nooit beangstigende situaties hebben meegemaakt op het universiteitsterrein (38 procent) en zij de plek ervaren als een vertrouwde omgeving (25 procent). Ook de voldoende aanwezigheid van bewakingspersoneel, andere TU/e’ers en voorzieningen als camera’s, alarminstallaties en een pasjessysteem worden als redenen genoemd.

Toegankelijkheid
De twee procent die zich onveilig voelt, geeft diefstal (23 procent) en het universiteitsterrein (18 procent) daarvoor als belangrijke redenen. Daarnaast bezorgen ook een gebrek aan toezicht en de gemakkelijke toegankelijkheid van de campus die groep een beangstigend gevoel. Van de bewoners die zich minder op hun gemak zijn gaan voelen, wijt 38 procent dat aan diefstal. In mindere mate schrijven zij dat toe aan de verslapte controle bij binnenkomst en de toename aan incidenten.

Nazorg
Een kwart van de TU/e’ers vindt dat met name de verlichting rondom enkele campuslocaties, zoals het Hoofdgebouw, De Hal en het Paviljoen, verbetering behoeft. Ook de overzichtelijkheid en netheid van het terrein kunnen volgens die groep beter. Verder vindt een deel van de bewoners dat de nazorg bij diefstal nog te wensen overlaat. Vooral medewerkers en vrouwen menen dat de veiligheid kan worden opgekrikt. Hetzelfde geldt voor de campusbewoners die vaak ’s avonds, ’s nachts en in de weekenden op het TU/e-terrein aanwezig zijn. De omgevingen rondom het Studentensportcentrum en het Auditorium worden het meest gemeden door TU/e’ers. Nacht- en weekenddienders, vrouwen en medewerkers ontwijken die locaties dan ook het vaakst.

De enquête loopt parallel aan het vervolg op de zogeheten ‘security scan’ van de campus en alle TU/e-gebouwen, afgelopen najaar. Adviseurs constateerden daarbij, zowel binnen als buiten, allerlei ‘zwakke plekken’. Die zijn inmiddels aangepakt, aldus de BedrijfsHulpVerlening. De bevindingen moeten leiden tot een structureel veiligheidsplan voor de TU/e./.