“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
De Bijbel in een jaar
28 mei 2009 - Voor wie in één jaar tijd de Bijbel van voor tot achter zou willen lezen, komt er in het najaar een passende cursus. De christelijke studentenvereniging Ichtus Eindhoven, die deze week haar veertigjarig bestaan viert, steunt dit Bijbel-in-een-jaar project.

Het achtste lustrum van Ichtus heeft als thema ‘A time to..’. Volgens praeses Klaasjan Franssen is een lustrum een tijd om feest te vieren, blij te zijn, te bezinnen, te danken, terug te kijken en vooruit te blikken. De gala-avond, het gezamenlijke kerkbezoek en de ouderdag zijn alleen toegankelijk voor Ichtus-leden. Voor de pre-diesborrel in de Bunker vanavond, donderdag 28 mei, is iedere TU/e’er uitgenodigd. De lustrumweek werd gisteren, woensdag 27 mei, geopend met een lezing (in samenwerking met Studium Generale) van dr. Matthijs de Jong over Het verhaal achter de Bijbel. In De Zwarte Doos gaf de nieuwtestamenticus van het Nederlands Bijbelgenootschap in Haarlem een schets van de verzameling geschriften uit de oudheid. Het boek is een product van zijn tijd en wie het wil begrijpen, moet zich verdiepen in de taal en de cultuur van de wereld van toen.

Voor mensen zonder christelijke achtergrond organiseert dierenarts Klaas van Aken uit Geldrop het project Bijbel-in-een-jaar. Op persoonlijk initiatief maakte hij een cursus met als doel in drie kwartalen van collegejaar 2009/2010 een groep van tien tot twintig studenten van de TU/e en Fontys Hogescholen de hele Bijbel door te laten lezen. Met anderhalf uur lezen per week en een wekelijkse samenkomst van een uur is het volgens Van Aken mogelijk overzicht en inzicht van de Bijbel te krijgen. “Ik hoop dat studenten meer begrip krijgen over de Bijbel alvorens zij erover oordelen. En ik denk dat de Bijbel een hulp kan zijn bij de belangrijke beslissingen die in de studententijd genomen moeten worden”, aldus Van Aken. In de cursus zorgt hij voor een balans tussen ‘het stugge doorleeswerk en de mooie verhalen’./.