“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Dansen in Lampegat
28 mei 2009 - Eindhoven staat tijdens carnaval bekend als Lampegat. Maar dinsdag 26 mei kreeg die naam een nieuwe glans tijdens de Eureka!Day in het Evoluon. Bijna vijftienhonderd scholieren uit de onderbouw havo en vwo dansten om beurten op een speciale discovloer die door alle beweging energie ging leveren.
Foto: Bart van Overbeeke

In totaal dansten de leerlingen 1,9 kilowatt bij elkaar; omgerekend genoeg om tweeduizend lampen van veertig watt een minuut te laten branden. In praktijk werden het zeshonderd led-lampjes in een lichtornament in de vorm van het Evoluon. Omdat de stroomopbrengst nog hoger uitviel dan verwacht, konden ook de vloerlampen worden ingeschakeld.

De scholieren waren naar Eindhoven gekomen om uit te maken wie de winnaar zou worden van de Eureka!Cup 2009. Deze landelijke ontwerpwedstrijd stond dit keer in het teken van duurzame energie.

Vijftig scholen verdeeld over 163 teams gingen aan slag met het ontwerpen van duurzame energiecentrales of het laten rijden van energiezuinige auto’s. Het hogere doel is de leerlingen te laten zien dat techniek niet stoffig of saai is, maar juist uitdagend en boeiend.

Een team van het lyceum Oudehoven uit Gorinchem werd eerste. De vijf meisjes wisten mede dankzij hun snelle voetenwerk op de discovloer de overwinning veilig te stellen.