“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e werkt aan een visie voor 2020
28 mei 2009 - Wat moet rond 2020 de positie van de TU/e zijn in de regio, Nederland, Europa en de wereld? Die vraag moet een regiegroep onder leiding van collegelid mr. Jo van Ham op hoofdlijnen gaan beantwoorden in een langetermijnvisie voor de TU/e voor het komende decennium.

Deze maand verscheen over de ontwikkeling van een langetermijnvisie een startnotitie, die aangeeft langs welke lijnen het proces gaat lopen. In een bijlage komen de vragen aan bod die de universiteit zich daarbij zou moeten stellen. Die vragen hebben onder meer betrekking op de omvang van de universiteit, het gewenste wetenschappelijke profiel, de toekomstige financiering, de mogelijkheden tot samenwerken en fuseren met andere instellingen en de internationalisering van de TU/e.

Nog dit kalenderjaar maakt de regiegroep een inventarisatie van de huidige positie van de TU/e, van trends die zijn te verwachten en van toekomstige kansen en bedreigingen. Ook gaat men binnen de gemeenschap peilen of er een noodzaak en bereidheid is tot verandering. De resultaten daarvan moeten uiteindelijk leiden tot een discussiestuk met daarin de mogelijke hoofdlijnen van strategie. Na ronde-tafelbijeenkomsten met in- en externe stakeholders over het stuk moet er begin 2010 een conceptversie liggen. In april zou de Raad van Toezicht de definitieve nota moeten goedkeuren.

In september van dit jaar wil het College van Bestuur nog het Instellingsplan 2009-2012 vaststellen, waarvan een eerste conceptversie in de maak is./.