“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ID’ers gaan design-uitdaging Philips aan
28 mei 2009 - Zeven vierkoppige studententeams van de faculteit Industrial Design hebben dinsdag 19 mei in het Hoofdgebouw hun ontwerpen gepresenteerd voor de designwedstrijd Philips Creative Challenge (PCC). Twee teams van masterstudenten zijn uitverkozen om hun prototypen te tonen tijdens de internationale Philips Corporate Research Exhibition ‘Innovate!’, begin juni op de High Tech Campus.
Foto’s: Bart van Overbeeke

De winnende concepten, +Post en Caspr, scoorden ruim voldoende op de belangrijkste criteria: een link met het thema gastvrijheid, originaliteit en sociale relevantie, validatie met gebruikers en de compleetheid van het ontwerp.

Caspr (foto onder) is een set van producten die ‘gastvrij’ reageren op de apparatuur die bezoekers bij zich hebben. Zo ontwierpen de bedenkers twee boxjes. Als gasten muziek afspelen op hun mobieltje, reageren de geluidssprekers nieuwsgierig en enthousiast door zich te richten naar de telefoon en te schudden. De boxjes spelen de muziek van de gsm af nadat ze ‘aan elkaar zijn voorgesteld’. “Het idee is dus dat niet alleen de gasten te gast zijn, maar ook de producten die ze meenemen”, ontvouwt één van de ontwerpers, Jaap Knoester.

+Post (foto boven) is een postsysteem voor ziekenhuizen. Vrienden en familieleden sturen thuis een digitale boodschap naar patiënten. De boodschappen, opgeslagen op een elektronische kaart, worden opgehangen op een centraal bord in het ziekenhuis. Patiënten plaatsen de kaarten daarop op een digitaal bord in hun kamer, waarna de boodschap (in de vorm van filmpjes, foto’s of verhalen) wordt afgespeeld. “Patiënten personaliseren zo hun kamer en komen in contact met andere zieken door de post van de buurman mee te nemen”, vertelt Thomas de Wolf, één van de bedenkers.

Totaalconcept
“Je kunt zien dat de winnende concepten van de TU/e komen”, zegt jurylid dr.ir. Caroline Hummels, opleidingsdirecteur van ID. “Caspr is sterk, omdat het innovatief is in het denken over gastvrijheid. Zij denken daarbij niet alleen aan mensen, maar ook aan de technologische kant. +Post is een goed totaalconcept. Technologie is daar een mooi instrument om mensen dichter bij elkaar te brengen.”

De PCC vindt dit jaar voor het eerst plaats. Vijf ID-faculteiten uit West-Europa nemen aan de wedstrijd deel. Philips Research wil met de wedstrijd nieuwe markten aanboren in de gastvrijheidindustrie./.