“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Genexis wint ICTRegie-Award
28 mei 2009 - Prof.ir. Ton Koonen, hoogleraar aan de TU/e-faculteit Elektrotechniek, en Gerlas van den Hoven hebben de ICTRegie-Award gewonnen. Het duo dat samenwerkt binnen Genexis, een spin-off van de TU/e, kreeg gisteren, woensdag 27 mei, de prijs uitgereikt tijdens de nationale ICT-Awards.

Genexis wint de award met het product FlexPON waarmee glasvezel bandbreedte onder een groep gebruikers flexibel kan worden toebedeeld. Hierdoor wordt er veel efficiënter omgegaan met de beschikbare bandbreedte. Flex staat voor flexibiliteit, PON voor Passive Optical Network. Een dergelijk optisch netwerk, bijvoorbeeld voor de distributie van tv-signalen, biedt mogelijkheden voor nieuwe diensten, heeft een hogere capaciteit en een lager energieverbruik. FlexPON voegt daar een efficiënt gebruik van bandbreedte en gemakkelijke uitbreidbaarheid aan toe. Beide prijswinnaars zien een grote toekomst voor hun product. “Bandbreedte is de grondstof van de informatiemaatschappij. Wij proberen die grondstof beter en goedkoper te maken”, aldus Van Hoven.

De TU/e wist zich overigens vooraf al verzekerd van de award. Alle vier genomineerden waren namelijk gelieerd aan de Eindhovense universiteit./.