“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Regie op softwarebeheer bij ICT Board
28 mei 2009 - Het College van Bestuur heeft een ICT Governance Board ingesteld, dat de regie gaat voeren over de ontwikkeling en het beheer van alle softwaresystemen die nodig zijn bij het uitvoeren van de bedrijfsprocessen. Studentenfractie PF miste in dit gezelschap een student.

De instelling van een ICT Governance Board, waarvan collegelid mr. Jo van Ham voorzitter is, betekent de opheffing van de Informatie Management Klankbordgroep. Volgens Van Ham was dit een te vage, diffuse groep, die zich voornamelijk bezighield met onderlinge beraadslagingen. De ICT Governance Board zal sterk regievoerend zijn, zo liet hij maandag 25 mei in de universiteitsraadvergadering weten.

Tot het takenpakket van de Board behoren het vaststellen en bewaken van beleid, regels, richtlijnen en architectuurprincipes met betrekking tot de softwaresystemen waarvan de TU/e gebruikmaakt. In eerste instantie betreft dit de systemen voor de bedrijfsprocessen, later komen daar mogelijk ook de systemen voor het onderwijs en onderzoek bij.

In de Board zitten, behalve Van Ham, twee directeuren bedrijfsvoering en de diensthoofden van het Onderwijs en Studenten Service Centrum, het Informatie Expertise Centrum en Dienst ICT. Oud-decaan van Wiskunde en Informatica prof.dr. Kees van Hee vervult de eerste twee jaar de functie van adviseur.

Christopher Gits van studentengroepering PF vroeg zich in de vergadering van maandag af waarom er geen student zitting heeft in dit gremium. Volgens Van Ham is het niet passend, omdat de Board verstrekkende beslissingen neemt, waarvoor een student geen verantwoordelijkheid kan dragen. Hij is wel bereid om een student als adviserend lid aan de Board toe te voegen./.