“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
‘High Potential’ onderzoeksprogramma’s bekend
28 mei 2009 - Rector prof.dr.ir. Hans van Duijn heeft op 19 mei de eerste vier High Potential Research Programs van de TU/e bekendgemaakt. Deze multidisciplinaire programma’s krijgen van de TU/e elk een subsidie van een miljoen euro, verspreid over vier jaar.

Als de programma’s succesvol zijn, komen ze in aanmerking voor nog eens vier jaar subsidie. De High Potential Research Programs vormen voor de TU/e een nieuwe manier om vernieuwende en risicovolle multidisciplinaire onderzoeksprogramma’s van bij voorkeur jonge hoogleraren en universitair hoofddocenten te stimuleren.

Dr.ir. Arjen Bogaerds en prof.dr.ir. Frans van de Vosse (Biomedische Technologie) zullen het project ‘Blood in motion’ leiden, waarin onderzoekers van de faculteiten BMT, Technische Natuurkunde (TN) en Werktuigbouwkunde (W) de handen ineenslaan om de processen rond de stolling van bloed te doorgronden. Prof.dr. Emile Aarts (Industrial Design) presenteerde ‘I-lighting the World’, een samenwerkingsverband tussen zes faculteiten met als doel intelligente verlichting te ontwikkelen.

Supersnelle en energiezuinige optische chips op basis van de nieuwste lichtbronnen staan centraal in het project van prof.dr. Andrea Fiore (TN), die hiervoor samenwerkt met onderzoekers van Elektrotechniek. Tot slot richt programmaleider prof.dr. Rint Sijbesma (Scheikundige Technologie) zich met collega’s van TN en W op het ontwikkelen van polymeren met de bijzondere eigenschappen van biologische materialen, met medische toepassingen als ‘tissue engineering’ in het achterhoofd.

Uit de dertien ingediende voorstellen wordt op korte termijn nog een vijfde voorstel gehonoreerd. In het najaar volgt een nieuwe ronde, zodat op termijn jaarlijks tweeënhalf miljoen euro zal worden gestoken in de High Potential Research Programs./.

In de maand juni zal Cursor op de onderzoekspagina’s elke week één van de gehonoreerde voorstellen uitlichten.