“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e Science Park in ‘crisisplan’ gemeente
28 mei 2009 - De gemeente Eindhoven ziet het TU/e Science Park als één van de projecten om de financiële crisis in de regio het hoofd te bieden. Dit Science Park waartoe de campus de komende jaren moet worden omgevormd, maakt deel uit van het aanvalsplan voor de crisis dat de stad deze week presenteerde. Voor het plan is 600 miljoen euro vrijgemaakt, waarvan de gemeente Eindhoven 200 miljoen voor haar rekening neemt.

Het universiteitsterrein moet het komende decennium een wetenschappelijke ‘hotspot’ worden die beter aansluit bij de High Tech Campus en Strijp-S. Hoeveel van het genoemde gemeentelijke crisisbudget naar dit zogenoemde Science Park gaat, is nog niet bekend. In het aanvalsplan wordt slechts vermeld dat de geplande herontwikkeling van de TU/e-campus naar schatting 250 miljoen euro gaat kosten; een raming van de TU/e.

De universiteit is niet betrokken geweest bij de invulling van het aanvalsplan, zo laat Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, weten. “Bij ons was van dit aanvalsplan voor de kredietcrisis nog niets bekend. Tot dusverre heeft de bemoeienis van de gemeente met onze bouwplannen rond de W-hal een kostenoverschrijding van twaalf miljoen euro veroorzaakt. Dat de gemeente nu van plan lijkt te zijn geld uit te trekken, is voor ons een nieuw geluid. Daar zouden we uiteraard erg blij mee zijn.”

Ook de leider van het project Science Park, ir. Herman Rikhof, was niet op de hoogte van het aanvalsplan. “We zijn nog bezig met het uitschrijven van een ontwikkelingsvisie voor het Science Park. Dat gaat volgens planning.” In oktober zal de gemeenteraad zich uitspreken over de ontwikkelingsvisie, die als basis moet dienen voor een nieuw bestemmingsplan voor de TU/e-campus.

Expat Center
Behalve het Science Park wordt in het aanvalsplan onder andere ook de oprichting van het Brabant Expat Center genoemd: een fysiek en digitaal centrum dat de buitenlandse werknemer (kenniswerker en arbeidsmigrant) directe eerstelijnshulp biedt bij zijn of haar vestiging in Brabant. Het centrum moet expats helpen met praktische zaken zoals werk- en verblijfsvergunningen en kinderbijslag./.