“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bouwkunde gaat door met debatten
28 mei 2009 - Het bestuur van de faculteit Bouwkunde wil elk semester een openbaar debat houden met studenten. De sessies krijgen daarmee een structureel karakter, na twee eerdere bijeenkomsten in februari en april. Het eerstvolgende debat is op 6 oktober.

Het driekoppige faculteitsbestuur wil daarmee zijn plannen op het gebied van onderwijs en onderzoek beter uitleggen aan studenten. De debatten moeten thematisch verlopen. Het bestuur licht per deelonderwerp zijn doelstellingen en visie toe, waarna studenten kunnen reageren. Vooraf kunnen studentenvertegenwoordigers kwesties aankaarten bij het bestuur.

Studenten uitten in februari in een zelf georganiseerd debat hun grieven over een gebrek aan visie bij de leiding. Zij wilden onder meer opheldering over de richting die de faculteit op wil, welke vakken blijven en of vakken ook vervallen als de verantwoordelijke docent vertrekt.

Opleidingsdirecteur dr.ir. Faas Moonen denkt dat de debatten een toegevoegde waarde kunnen hebben, bovenop de reguliere kanalen langs welke studenten hun wensen en klachten kwijt kunnen. “Hiermee trek je een breder publiek. Zo kun je faculteitsbreed aan studenten de achtergronden van je besluiten uitleggen en je langetermijnvisie duiden. Al was de eerste sessie niet vruchtbaar. Er werden volop ongenoegens gespuid, maar het bestuur kon daarop nauwelijks reageren. Kleine zaken werden uitvergroot en gegeneraliseerd. De tweede bijeenkomst was wél constructief.”

Hilde Krings, bestuurslid van studievereniging CHEOPS, vindt dat het bestuur nu beter luistert naar de grieven van de studenten. “Wij zijn dan ook blij met deze handreiking van het bestuur. Er zijn nog veel zaken te bespreken, zoals de beschikbaarheid van docenten, de spreiding van lesuren en de opvang van vertrekkende docenten. Ook een heldere overkoepelende visie mis ik nog steeds.”/.