“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Zweefvliegen ‘supervet’

29 mei 2009 - Met een rotvaart schiet het zweefvliegtuig de lucht in. Om vervolgens rustig in de enigszins bewolkte lucht verder te zweven. Voor de dertig studenten van de TU/e en Fontys was het een bijzondere ervaring. De Zweefvliegclub Eindhovense Studenten (ZES) hield woensdag 27 mei een open dag op haar ‘thuisbasis’- luchtmachtbasis De Peel.

x2_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke

Alexander Colditz, vijfdejaars student Biomedische Technologie, vat de zweefvliegervaring die hij zojuist heeft opgedaan in één woord kort en krachtig samen: “Supervet!” “Ik was al twee jaar van plan om een keer te gaan kijken. Mijn oom vliegt wel eens in Oostenrijk en ik wilde dit altijd al een keer doen. Nu had ik echt zoiets van ‘dit mag ik niet missen’.

Van tevoren was Colditz enigszins nerveus. “Je ziet toch hoe hard het bij de start gaat. Maar het enthousiasme wint het ruim van de nervositeit. Het begin was best spannend, maar voor je het weet vlieg je plotseling hoog in de lucht.” Of Alexander overweegt om lid te worden? “Eerst afstuderen, daarna lijkt het me wel wat.”

Dat afgelopen week een zweefvlieger in Zeeland is verongelukt, is volgens bestuurslid Tom Jansen een uitzondering. “Uiteraard moet je de veiligheidsaspecten altijd nauwlettend in ogenschouw nemen. Dat vinden we bij onze club erg belangrijk. Gemiddeld genomen gebeurt er eens in de anderhalf jaar iets met een zweefvlieger in Nederland.”

De Eindhovense zweefvliegers werken intensief samen met zusterclub Koninklijke Luchtmacht Zweefvliegclub (Kluc zc) die De Peel ook als thuishonk heeft. De ZES bestaat sinds 1963 en heeft momenteel rond de negentig leden, weet bestuurslid Tom Jansen. “Daarvan is ongeveer tweederde oud-student. Het duurt een paar jaar voor je instructeur bent, en de oudgedienden hebben we echt nodig. Anders zou er niemand zijn om ons op te leiden. De studenten zie je wel vaker langskomen om te vliegen.”

De ZES houdt mogelijk rond de introductiedagen in augustus nog een open dag, maar dat staat nog niet vast.

Als je meer informatie wilt of overweegt om lid te worden, kun je mailen naar nieuweleden@zweefvliegen.nu.