“We woonden in ons eigen ontwerp”

Te voet naar Rome

Totelos-toernooi trekt record aantal teams
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Veronique Marks nieuw hoofd van Dienst Huisvesting
29 mei 2009 - Ir. Veronique Marks wordt met ingang van 1 september het nieuwe hoofd van de Dienst Huisvesting. Dat heeft het College van Bestuur donderdag 28 mei bekend gemaakt. Marks komt van de Rijksgebouwendienst waar ze hoofd Projectmanagement en plaatsvervangend directeur Projecten is. x5_s.jpg
Veronique Marks. Foto: Pieter Pennings.

De overstap van de Rijksgebouwendienst naar de Technische Universiteit Eindhoven is opmerkelijk. “Als het om bouwen gaat, is de Rijksgebouwendienst natuurlijk het summum van het summum”, vertelt Marks. Maar ze vindt het project Campus 2020 een mooie en interessante uitdaging. Niet alleen door de slag naar de toekomst die wordt gemaakt met gebouwen uit de jaren zestig; ook de ontwikkeling van andere activiteiten op de campus is een mooie ambitie. Vooral de gebruikers spreken haar aan. “De doelgroep, de studenten en medewerkers, de onderwijsplekken waar geleerd wordt, en de wijze waarop je die huisvest, zijn erg leuk.”

Marks zal in haar toekomstige functie vooral als schakel fungeren tussen het College van Bestuur enerzijds en de uitvoerders en gebruikers anderzijds. “De keuzes zijn aan het college. Mijn rol zal zijn om de consequenties van die beslissingen inzichtelijk te maken. En de mogelijkheden aan te geven van de plannen die de faculteiten en andere gebruikers ambiëren.”

Marks studeerde bouwkunde en is van huis uit architect. Op haar curriculum vitae prijken enkele gerenommeerde architectenbureaus uit Londen, Brussel en Keulen. Begin jaren negentig deed ze ontwikkelingswerk in Ivoorkust. Marks werkt sinds 2000 bij de Rijksgebouwendienst, waar ze ook veel heeft gedaan aan de ontwikkeling en opleiding van projectmanagers. Dat ze niet langer achter de tekentafel zit, vindt ze geen punt. “Zoals we bij de Rijskgebouwendienst vaak zeggen: van gevangene tot koningin, in het huisvesten van de gebruiker zit de lol.”