Dansen in dienst van de wetenschap

Op pad met de beveiliging

Koud Club040 op Stadhuisplein
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
CCKO geeft groen licht voor invoering BSA
11 juni 2009 - De Centrale Commissie Kwaliteitszorg Onderwijs (CCKO) van de TU/e heeft het College van Bestuur laten weten dat alle faculteiten klaar zijn om in september het bindend studieadvies (BSA) in te voeren. Extra aandacht moet er wel zijn voor het strikt naleven van de regels met betrekking tot de nakijktijd van tentamens, aldus CCKO-voorzitter Ton van Leeuwen.

De CCKO heeft de afgelopen maanden voor alle faculteiten de regelingen gecontroleerd die ervoor moeten zorgen dat het BSA het komend collegejaar probleemloos kan worden ingevoerd.

Van Leeuwen: “Onze voorzichtige conclusie aan het College van Bestuur is dat alle faculteiten klaar zijn voor de invoering van het BSA in september. Wel zijn er punten om in de gaten te houden. Elke faculteit heeft bijvoorbeeld eigen manieren waarop ze docenten aanspreken als tentamens te laat nagekeken zijn. Als die docent een reprimande van de studieadviseur krijgt, helpt dat niet altijd; wél als de decaan dat doet. We vragen faculteitsbesturen dus nadrukkelijk om achter hun opleidingsdirecteuren te gaan staan.”

Ook is speciaal gekeken naar faculteiten die serviceonderwijs geven, zoals Wiskunde & Informatica. Tentamens nakijken kost hen meer werk en mankracht, wat problemen kan geven, zeker als de tijd krap bemeten is. De CCKO adviseert dat er, als het nodig is, geld komt om bijvoorbeeld extra correctoren aan te stellen. Van Leeuwen: “Verder willen we tentamens met twijfelachtige uitslagen, zoals een 5 of 5,5, standaard door een tweede corrector laten nakijken. We willen echt zekerheid over tentamencijfers en een negatief BSA, want het is voor de student in kwestie een ingrijpende beslissing.”/.

Zie ook ’Vinger aan de pols zonder onnodige bemoeizucht’.