Italiaans rugzakje omgekiept

De kunst van de herhaling

Nayade-toernooi
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Bedenk een prijs en win hem zelf
25 juni 2009 - Twee fantasievolle ontwerpen van tweedejaars studenten Industrial Design kregen de afgelopen weken aandacht in zowel de Volkskrant als het Eindhovens Dagblad. Ze waren winnaars van de Playful Design Award 2009, een competitie die ID samen met het Deense bedrijf Kompan had bedacht.

De Playful Design Award 2009 is een gezamenlijk initiatief van Kompan, ontwikkelaar van speeltoestellen, en de faculteit Industrial Design. Dit jaar werd de prijs voor het eerst uitgereikt. Volgens marketingmanager Fiona Bambacht kwam het bedrijf tijdens het inrichten van Sportcomplex Eindhoven-Noord mensen van ID tegen die dezelfde passie hadden als Kompan: mooie objecten ontwerpen waar jongeren bij samenscholen en waarbij ze zich thuis voelen en een beetje fysieke beweging krijgen. Kompan werd daarom de externe klant bij het tweedejaarsproject ‘Open ended play’.

Drie studententeams gingen hiermee aan de slag. Om ze te motiveren werd er een competitie van gemaakt. Voor Mark Studer uit het winnende team betekent de prijs vooral “een stukje waardering”. Dat zijn opleiding een prijs instelt bij een opdracht vindt hij goed. “Het werkt als stimulans. We hielden de rest goed in de gaten om zelf origineel te blijven.” Studer en zijn teamgenoten Ruud van Zetten en de Singaporese uitwisselingsstudenten Allan Tay en Liren Tay wonnen een koffiemaker voor hun ontwerp ROc. Dit is een surfboardvormige schommelbank waarop tieners prima kunnen relaxen. Door te bewegen met het object verandert de kleur van de lichtbaan aan de rand. De computer in de ROc kan communiceren met andere lounchebanken eromheen. De tweede plaats was voor Wiggid, een groep paddestoelvormige wiebelkrukken.

De samenwerking met Kompan is ID-coach dr.ir. Mark de Graaf goed bevallen. “Het is een creatief bedrijf en maatschappelijk erg betrokken. Het wil, net als ik, hangjongeren niet als probleem zien. Wanneer je ze een hufterproof container geeft, geef je ze ook het gevoel dat je ze als hufters ziet.”/.