Italiaans rugzakje omgekiept

De kunst van de herhaling

Nayade-toernooi
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Italiaans rugzakje bruut omgekiept
25 juni 2009 - Mara Saeli, PhD van de Eindhoven School of Education, kon haar ogen nauwelijks geloven vorige week vrijdag. Op de parkeerplaats bij het Potentiaal lag haar geliefde klassieke Fiatje 500 op een kant.
Mara Saeli is verzot op haar autootje waarin ze al tien jaar stad en land mee afreist. Foto: Bart van Overbeeke

Het rode ‘rugzakje’ zoals het autootje in de volksmond heet, was in de nacht daarvoor opgepakt door (dronken) vandalen en twintig meter verderop omgekiept. Hoe hoog de schade uitvalt, is onbekend. Een liefhebber van de 500 serie in Geldrop kijkt er deze week naar. Mara (28) is er niet helemaal gerust op of ze de rit naar de garage zonder kleerscheuren haalt. “De wielen en de remmen zijn volgens mij flink beschadigd. En ze hebben met een stuk ijzer geprobeerd om de deur open te breken. Stom, want iedereen weet dat je een Fiatje met elke sleutel opendraait.”

Beide portieren vertonen een behoorlijk deuk. Is de auto twee keer omgerold? “Nee, vorige week had ik hem voor mijn deur in Woensel staan. Toen hebben ze hem ook al omgekiept. Daarom had ik het autootje nu op de campus geparkeerd. Ik dacht dat het veiliger was.”

Eeuwige liefde
Nou is Mara wel wat gewend met haar Fiatje. In haar woonplaats Messina op Sicillië is haar oogappel vier keer gestolen voor onderdelen of het legen van de benzinetank. Telkens vond ze hem terug. Maar dit soort vandalisme? Nee, dat is ze niet gewend. Ze ziet er de humor niet van in. Italianen en auto’s, dat is eeuwige liefde. “De auto staat nog op naam van mijn vader. Hij kreeg tranen in zijn ogen toen ik hem belde over de schade. Hij heeft de Fiat in 1970 nieuw gekocht voor zijn bruiloft. Later mocht ik er altijd mee rijden. Ik ben er verzot op.”
Mara woont anderhalf jaar in Eindhoven. Drie maanden geleden werd het rugzakje per vrachtwagen in Brabant afgeleverd. Gemakkelijk voor wat korte ritjes. Daarom wil ze de Fiat graag weer opknappen. En gaat ze een autoalarm installeren. Ze hoopt dat de daders gepakt worden, want de reparatie kost haar meer geld dan ze heeft. De bewakingscamera’s op de TU/e stonden volgens een beveiligingsmedewerker echter de verkeerde kant op. Wellicht dat getuigen zich melden en zaak wordt opgelost. Of dat mensen een donatie geven om het rugzakje zijn oude glans terug te geven. Mensen die op een andere manier willen helpen, zijn ook welkom, laat de Italiaanse weten. “En als ze weer met mijn Fiatje gaan sleuren, stuur ik hem linea recta naar Sicilië”, klinkt het strijdlustig./.