Italiaans rugzakje omgekiept

De kunst van de herhaling

Nayade-toernooi
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Handtekeningen tegen bezuiniging boekenbudget naar CvB
25 juni 2009 - Ties Linders en Martijn Schlatmann hebben donderdag 25 juni, 724 handtekeningen gebracht naar Harry Roumen en Jo van Ham van het College van Bestuur. Met de uitreiking protesteren de Bouwkundestudenten opnieuw tegen de halvering van het boekenbudget die de universiteitsbibliotheek moet doorvoeren. Linders en Schlatmann vrezen voor een verschraling van het informatieaanbod.

x1_s.jpg
Van links naar rechts: Jo van Ham, Harry Roumen, Ties Linders en Martijn Schlatmann.

Roumen en Van Ham prezen de actievoerders voor hun betrokkenheid en de manier waarop ze hun zorgen kenbaar maakten. Ze deden verder geen toezeggingen, behalve dat de zorgen en alle 724 handtekeningen van de studenten worden doorgegeven aan het hoofd van de bibliotheek. Roumen lachend: ”Ik ga ze wel tellen.”

Beide Bouwkundestudenten hielden eind mei in de bibliotheek van hun faculteit al een handtekeningenactie. Ruim zevenhonderd sympathisanten onderschreven hun protest. “Dat was nagenoeg honderd procent van alle bibliotheekbezoekers die dag”, aldus Schlatmann.
Alle handtekeningen werden op een lint gehangen dat symbolisch de bibliotheek in tweeën deelde. Om duidelijk te maken hoeveel boeken er in de toekomst wegvallen uit het aanbod.

Dit jaar mag nog maar 12,5 mille worden uitgegeven aan boeken. Dat is ten opzichte van het vorige jaarbudget bijna de helft. Het Informatie en Expertise Centrum (IEC) van de universiteit voert de bezuiniging door in opdracht van het College van Bestuur. Volgens het IEC zal ondanks de bezuiniging iedere aanvraag voor een boek worden gehonoreerd. Alleen loopt de wachttijd op omdat voortaan niet alles op voorraad is.