Italiaans rugzakje omgekiept

De kunst van de herhaling

Nayade-toernooi
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e’ers succesvol bij New Venture
26 juni 2009 - Het businessplan van TU/e-student Thijs Putman en TU/e-alumnus ir. Edwin van Rest voor hun site Mastersportal.eu, waar ze in 2007 mee van start zijn gegaan, heeft bij de businesswedstrijd New Venture één van drie hoofdprijzen van 25.000 euro gewonnen. x3_s.jpg
De winaars mochten de Amsterdamse beurs openen met de traditionele gongslag.

Edwin van Rest, twee jaar geleden afgestudeerd bij Technische Bedrijfskunde, is samen met Thijs Putman, masterstudent Business Information Systems, en de Zweed Martin Olson, twee jaar terug van start gegaan met de site Mastersportal.eu. Deze site biedt inmiddels een overzicht van meer dan 10.500 masters verspreid over 400 universiteiten in 300 landen.

Van Rest is zeer gelukkig met het behaalde succes bij New Venture. De prijs van 25.000 euro die donderdag 25 juni werden gewonnen bij de jaarlijkse businesswedstrijd, wordt in het nog jonge bedrijf gestoken, zegt Van Rest. De site had in de maand mei 250.000 bezoekers en is volgens Van Rest leidend op dit gebied. “We voorzien overduidelijk in een behoefte en we groeien nog steeds. Wekelijks melden zich nog tussen de vijf à vijftien universiteiten aan.” Naast de hoofdlocatie op Strijp-S waar tien mensen werken, is er ook een vestiging opgezet in de Duitse universiteitsstad Heidelberg, waar drie mensen actief zijn.

Van Rest was tijdens zijn studie al bezig met een site over masters vanuit de internationale studievereniging ESTIEM. “We zagen de ontwikkelingen van het Bologna-proces waarin Europese overheden zich ten doel stellen de internationale mobiliteit van studenten te verhogen. Een multicultureel opgeleide Europese beroepsbevolking kan de wereldwijde concurrentiepositie versterken, is de gedachte. Dat maakte volgens mij een informatiekanaal dat alle disciplines behelst en tegelijk verder kijkt dan nationaal niveau, tot noodzaak”, zo liet hij eind april nog weten in Cursor.

Overigens verbaasde Van Rest zich over het geringe aantal deelnemers aan New Venture 2009 met een TU/e-achtergrond. “Dat waren er vroeger veel meer, maar nu overheerst Delft. En dat is jammer, want je steekt er enorm veel van op en wij hadden een zeer goede coach toegewezen gekregen. Maar gelukkig hebben wij de eer hoog gehouden voor Eindhoven.” Zie ook: www.mastersportal.eu en www.newventure.nl