Italiaans rugzakje omgekiept

De kunst van de herhaling

Nayade-toernooi
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Plastic kunstspieren uit printer in Nature Materials
29 juni 2009 - Onderzoekers van Polymeertechnologie (TU/e-faculteit Scheikundige Technologie) hebben plastic ‘kunstspieren’ gemaakt die bewegen onder invloed van licht. De kunstspieren, die de vorm hebben van flinterdunne flapjes van nog geen millimeter lang, zijn ontworpen om vloeistoffen voort te stuwen op een ‘lab-on-a-chip’: een microchip om bloed of speeksel mee te analyseren. Dat schrijven de onderzoekers in een artikel in Nature Materials dat gisteren, zondag 28 juni, online verscheen. x5_s.jpg
De respons van de ‘kunstspier’ op het aanzetten van een lamp: het flapje krult op onder invloed van het licht.

De publicatie is voortgekomen uit het promotieonderzoek van eerste auteur dr.ir. Casper van Oosten, die in maart promoveerde. De andere twee auteurs zijn dr.ir. Cees Bastiaansen (universitair docent bij Polymeertechnologie en ook verbonden aan de Londense Queen Mary-universiteit) en prof.dr. Dick Broer (werkzaam bij Philips en deeltijdhoogleraar Polymeertechnologie aan de TU/e).

Bijzonder is vooral dat nu is aangetoond dat met relatief eenvoudige en goedkope technieken (de flapjes werden geprint met een inkjetprinter) zeer kleine bewegende componenten kunnen worden gemaakt die reageren op licht. Door licht te gebruiken voor de aansturing in plaats van elektriciteit, zijn -dure- elektrodes overbodig. De kunstspieren kunnen volgens Van Oosten op termijn worden toegepast in allerlei MEMS (MicroElectroMechanical Systems), zoals de genoemde lab-on-a-chip. MEMS bevinden zich ook in bijvoorbeeld airbags, cd-spelers en mobiele telefoons.

De microflapjes bestaan uit twee delen, die elk reageren op een ander kleur licht. Door de flapjes afwisselend met de twee kleuren licht te beschijnen, kun je ze een asymmetrische buigbeweging laten uitvoeren en zo een vloeistof in beweging zetten. De onderzoekers hebben zich hierbij laten inspireren door zogeheten trilhaartjes op de binnenwand van onze luchtpijp: die werken met vergelijkbare bewegingen slijm naar buiten. Ook gebruiken eencellige pantoffeldiertjes trilhaartjes om zich door het water voort te bewegen.