Italiaans rugzakje omgekiept

De kunst van de herhaling

Nayade-toernooi
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Tweede honors-lichting presenteert onderzoeksresultaten
1 juli 2009 - De tweede lichting honors-studenten heeft maandag 29 juni tijdens een symposium haar onderzoeksresultaten gepresenteerd. Volgens de betrokken docenten van het honors program is het afgeleverde werk dit jaar van betere kwaliteit dan vorig jaar.

Directeur van het honors program, prof.dr. Alex van Herk, geeft een aantal redenen voor de kwaliteitsverbetering. Als eerste is er vanaf 2008 extra aandacht gekomen voor het doen van wetenschappelijk onderzoek. “De deelnemers zijn excellent, dat weten we. Maar tweedejaars studenten hebben geen ervaring met het doen van onderzoek. Dat hebben we meer aandacht gegeven.” Daarnaast is de studiebelasting iets verlaagd met een maximum van tien uur per week. Tot slot noemt Van Herk de duidelijkere rol van studieadviseurs. “Zij registreren nu beter wanneer de studenten minder presteren of teveel hooi op hun vork nemen.”

De vijf onderzoeken van dit jaar werden gedaan in uiteenlopende vakgebieden. Zo ontwierpen drie studenten een opstelling waarbij vriesdrogen, een proces om bijvoorbeeld medicijnen langer houdbaar te maken, sneller en efficiënter kan worden uitgevoerd. Twee andere honors-studenten verbeterden een monolaag die op protheses kan worden aangebracht die gaan dienen als vervanging voor kapot bot. Met de laag kan calciumfosfaat, de stof waaruit bot bestaat, makkelijker op de prothese worden gekristalliseerd. Die kristallisatie verbetert de acceptatie van de prothese door het lichaam.

Dit jaar presenteerden veertien studenten hun onderzoeksresultaten, drie minder dan vorig jaar. Op dit moment nemen 34 studenten deel aan het programma voor excellente studenten. Het streven is veertig studenten, liet rector prof.dr.ir. Hans van Duijn weten. De deelnemers kwamen de afgelopen twee edities van bijna alle faculteiten. Alleen studenten Electrical Engineering en Scheikundige Technologie lieten het afweten. Vorig jaar waren onder de honors-cursisten nog studenten Bouwkunde, Biomedische Technologie en Industrial Design, maar dit jaar niet. De tweede lichting kwam voor ruim een derde van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences.

Het tweejarige interdisciplinaire honors program ging in 2006 van start en is bedoeld voor topstudenten met een propedeusediploma op zak. Het programma komt bovenop het reguliere bachelorcurriculum. Onderzoek is één van de drie pijlers van het verbredende programma. De andere twee zijn ‘classes’ -een soort intensieve, interactieve colleges- en ‘academische vorming’.

Vanaf september kunnen studenten ook een verdiepend programma volgen, het zogeheten star program. Dit traject kost geen extra tijd en is complementair aan de verbredende honors, aldus Van Herk. Studenten kunnen dit programma al in hun eerste jaar volgen.