Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Aandacht voor vrije toegang onderzoek
15 oktober 2009 - Open access staat voor het standpunt dat onderzoek dat met publieke middelen is gefinancierd, vrij toegankelijk moet zijn voor dat publiek. Die filosofie wint steeds meer terrein in de wetenschappelijke wereld. Volgende week, 19 tot 23 oktober, wordt wereldwijd extra aandacht besteed aan open access.

Ook de TU/e doet mee; die week reist een Open Access Roadshow over de campus en donderdag 22 oktober is er een lunchlezing door John Mackenzie Owen, hoogleraar informatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, in de Dorgelozaal (Traverse).
De Open Access Roadshow behelst een informatiestand van het Informatie Expertise Centrum in de vorm van een steiger met als thema ‘Werk in uitvoering’, die elke dag tussen 11.00 en 15.00 uur kan worden geraadpleegd.
De Open Access Week wordt in Nederland georganiseerd door SURF, waarin de Nederlandse universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen samenwerken op ict-gebied. Zie www.tue.nl/openaccess voor meer informatie. (TJ)/.