Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
ID-decaan wil overkoepelend instituut voor industrieel ontwerp
15 oktober 2009 - De opleidingen die zich in Nederland bezighouden met industrieel ontwerp, zijn in de ogen van prof.dr.ir. Jeu Schouten, decaan van de TU/e-faculteit Industrial Design, te versnipperd bezig. Het ministerie van OCW studeert momenteel op een aanvraag om er één overkoepelend instituut voor op te richten. Uit de FES-gelden, extra middelen afkomstig uit de aardgasbaten, is hiervoor twintig miljoen euro aangevraagd.

Dinsdag 13 oktober meldde het Eindhovens Dagblad dat wethouder Marriët Mittendorf haar zinnen gezet heeft op de oprichting van een Top Technologisch Instituut voor Design, dat gevestigd moet worden in Eindhoven. De drie technische universiteiten en de Design Academy zouden de kar moeten trekken bij dit topinstituut.

Volgens Schouten is het echter niet de bedoeling om een topinstituut op te richten. “Waar wij vanuit de drie TU’s naar streven, is de oprichting van één instituut dat de industrial design-community in Nederland verbindt. Want die gemeenschap is op dit moment te versnipperd en ontbeert één aanspreekpunt”, aldus de decaan. “Bij OCW ligt op dit moment een aanvraag om daarvoor twintig miljoen euro beschikbaar te stellen. Dat bedrag zullen de participerende kennisinstellingen en bedrijven moeten matchen. “
Schouten ziet Eindhoven als dé vestigingsplek voor dat instituut, “omdat we in een regio zitten waar op dat gebied enorm veel gebeurt. Ook Brainport heeft in het verleden al een plan hiervoor gelanceerd.” Volgens de decaan komt er voor zo’n instituut geen apart gebouw. “Het instituut moet voornamelijk een goede structuur scheppen en ook nieuw onderzoek stimuleren. Dat zal vooral gebeuren door het aanstellen van promovendi. Daarnaast willen de drie TU’s op termijn een ontwerpschool oprichten, die dan onderdeel kan gaan uitmaken van dat overkoepelend instituut.” (HK)/.