Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Niet alledaagse wiskundewedstrijd

19 november 2009 - Negen jongens en één meisje waren 13 november op bezoek op de TU/e als finalisten van de Nederlandse Wiskunde Olympiade 2009, waarvan op die dag de precieze uitslag bekend werd gemaakt. Guus Berkelmans uit Amstelveen behaalde als enige van de ruim 4300 deelnemers het maximale aantal punten en won daarmee de hoofdprijs van vijfhonderd euro. De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een wedstrijd voor middelbare scholieren met belangstelling voor creatieve en niet alledaagse wiskunde. De voorronde vindt plaats in januari op de scholen, de finale in september op de TU/e. De dertig scholieren met de meeste punten mogen deelnemen aan een trainingsgroep. Daaruit wordt een team van zes leerlingen geformeerd dat Nederland volgend jaar vertegenwoordigt bij de Internationale Wiskunde Olympiade in Kazachstan van 5 tot 14 juli. Trainingsleider is dr. Quintijn Puite die aan de TU/e werkt bij de faculteit Wiskunde en Informatica.(NS)/.