spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB



Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Lichtdoorlatende jaloezie ‘het beste idee van de TU/e’
19 november 2009 - Onderscheidend, innovatief, duurzaam en commercieel interessant. Met die kwalificaties wees de jury maandag 16 november ‘Jaloezie’ unaniem aan als ‘Het beste idee van de TU/e’. De gelijknamige ondernemerswedstrijd vond dit jaar voor het eerst plaats aan de TU/e.
Prijswinnares Mirjam van Laarhoven geflankeerd door Hans Klomp van de ABN-Amro Technodesk (links) en Rens Brooimans van Mazar. Foto: Paul Bloemen
Winnares Mirjam van Laarhoven, vierdejaarsstudente Werktuigbouwkunde, ontwierp een nieuw soort jaloezie. Met deze luxaflex wordt het zonlicht deels geweerd, maar ook gebruikt om kamers van natuurlijk licht te blijven voorzien. De studente deed al eerder mee aan het tv-programma ‘Het beste idee van Nederland’. Ze reikte toen tot de laatste 60, in een deelnemersveld van 3600 ondernemers en ontwerpers. Op de TU/e greep Van Laarhoven wel de hoofdprijs. Zo krijgt ze onder meer een maatpak, een bedrijfswebsite en een startbudget van duizend euro. “Ik was overtuigd van mijn vondst. Ik ben blij dat specialisten nu ook erkennen dat het een goed idee is”, zegt Van Laarhoven. Ze wil het idee in haar afstudeerperiode verder uitwerken. “Daarna wil ik het verkopen. Ik ben geen echte ondernemer.”

De wedstrijd is een initiatief van ondernemersvereniging Eindhoven University Business Club (EUBC). Joep van Putten (vijfdejaars Werktuigbouwkunde) en Jan Belon (vijfdejaars Industrial Design) richtten de club onlangs op om starters een forum te bieden waarop ze, met steun van professionals, ervaringen kunnen uitwisselen. De vereniging moet TU/e-alumni en studenten op een laagdrempelige manier helpen bij het exploiteren en uitdiepen van hun ondernemersconcept. “Deze wedstrijd moet ook potentiële entrepreneurs motiveren om hun ideeën handen en voeten te geven”, aldus Van Putten.

De driekoppige jury prees de kwaliteit van de ideeën van de vijf finalisten. Ze kunnen in principe allemaal de boer op met hun idee, zo was de stellige overtuiging van juryvoorzitter en TU/e-hoogleraar Ondernemerschap Leo Verhoeff. “De finalisten moeten zich wel realiseren dat ze hun geesteskindje waarschijnlijk moeten loslaten. Voor commercieel succes zullen ze een grote marktspeler moeten inschakelen”, aldus Verhoeff.

De overige vier nominaties kwamen uit de hoek van de faculteit Industrial Design. Een van de geselecteerde bedrijfsconcepten was Love2Move, een kinderschoen die bij intensief gebruik van kleur verandert. Verder complimenteerde de jury meermalen het idee Flowe, een dynamische wand voor in huis of op kantoor, die reageert op menselijke aanraking.

EUBC zal de ondernemerswedstrijd volgend jaar weer organiseren. (TA)