Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-onderzoeker Speckmann lid Jonge Akademie
19 november 2009 - Dr. Bettina Speckmann, universitair hoofddocente in de groep Algoritmiek van de faculteit Wiskunde & Informatica, is verkozen tot lid van de Jonge Akademie, een select gezelschap van talentvolle, jonge onderzoekers.

Speckmann (36) wordt na wiskundige prof.dr. Mark Peletier het tweede lid afkomstig van de TU/e-faculteit W&I. In haar onderzoek past Speckmann zogeheten geometrische algoritmiek toe in de cartografie en geografische analyse. Ze is daarmee tevens het eerste lid van de Jonge Akademie uit het vakgebied Informatica. Speckmann vervult onder meer een leidende rol in een Europees project over de analyse en visualisatie van ruimtelijk bewegende objecten. Speckmann: “Met moderne technologieën zoals GPS komt ontzettend veel data beschikbaar over bewegingen van bijvoorbeeld trekvogels. Wij werken aan methoden om die gegevens te kunnen analyseren.”

Voordat de geboren Duitse in juni 2003 naar Eindhoven kwam, werkte ze als postdoc aan de ETH Zürich in Zwitserland.

Speckmann promoveerde aan de University of British Columbia in Vancouver, Canada. (TJ)

Bettina Speckmann is verheugd over haar uitverkiezing: “Wat ik vooral belangrijk vind, is dat de leden van de Jonge Akademie meepraten over maatschappelijke thema’s en wetenschapsbeleid. Daar heb ik ook wel ideeën over. Naar mijn mening is de financiering van onderzoek in Nederland bijvoorbeeld heel raar geregeld, vooral nu er de laatste tijd minder geld naar de universiteiten gaat. Daar zou ik met minister Plasterk graag eens over praten.”

Enthousiasmeren
De Jonge Akademie, een zelfstandig onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), is in 2005 opgericht om jonge onderzoekers in contact te brengen met collega’s uit andere vakgebieden. De Jonge Akademie geeft haar mening over maatschappelijke en politieke thema’s en wil het brede publiek enthousiasmeren voor de wetenschap. Elk jaar worden tien onderzoekers geselecteerd die voor vijf jaar lid mogen zijn van de Jonge Akademie. Hiervoor komen wetenschappers in aanmerking die zich al hebben bewezen, maar nog geen tien jaar geleden zijn gepromoveerd.

Vanuit de TU/e is dr. Carlijn Bouten (Biomedische Technologie) vanaf de oprichting lid van de Jonge Akademie. Onlangs werd bekend dat zij in het kader van de Jonge Akademie fractievoorzitter Femke Halsema van GroenLinks gaat helpen bij het duiden van wetenschappelijke informatie. Prof.dr. Mark Peletier, hoogleraar Wiskunde aan de TU/e, behoorde in 2006 tot de eerste lichting van tien nieuwe leden. Speckmann wordt op 18 maart volgend jaar geïnstalleerd als lid. Het is de bedoeling dat de eerste generatie, waaronder Bouten, dan zal aftreden. (TJ)/.