Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-student wordt wielerprof
19 november 2009 - Job Vissers, student bij de faculteit Scheikundige Technologie, is wielerprof. Hij tekende een contract voor een jaar team Skil-Shimano. “Een droom die uitkomt”, aldus Vissers zelf.
Job Vissers. Foto: Cees van Keulen
Het zal vooral een leerjaar worden, verwacht de neoprof. “Het wordt een ontdekkingstocht naar mijn mogelijkheden. Ik zal komend jaar vooral veel leren en duidelijk krijgen op welke plek ik in het profpeloton thuishoor.”

Tijdens zijn studie trainde Vissers ongeveer vijftien uur per week. Dat zullen er komende maanden aanzienlijk meer worden. “Op sommige momenten ligt dat rond de dertig uur per week. Maar het is niet alleen de training. Profwielrenner ben je vierentwintig uur per dag. Dat is een heel ander leven dan ik als student gewend ben. Ik zal opnieuw de juiste balans moeten vinden.”

Vissers is blij dat Skil-Shimano hem de ruimte biedt om zich te ontplooien. “Ik hoop mezelf op een hoger niveau te brengen zonder dat ik over de kop wordt gejaagd. Mijn kracht ligt vooral in eendagswedstrijden. Ik zal als nieuwkomer in het profpeloton niet meteen een uitslag rijden in Parijs-Roubaix of Omloop van het Volk. Zo realistisch moet je zijn.”

Vissers werd vorig seizoen in Ootmarsum Nederlands kampioen bij de amateurs en eindigde daar tussen de profs als negende. Dit seizoen boekte de 24-jarige wielrenner uit Erp geen grote overwinningen, maar tijdens zijn stage bij Skil-Shimano liet hij een uitstekende indruk achter en gaf hij blijk van z’n goede mogelijkheden. Teameigenaar Spekenbrink noemt het niet alleen een kwestie van ‘hartslag en vermogen’ waarmee Vissers een plek binnen zijn formatie heeft veroverd. “Het is belangrijk hoe iemand binnen een ploeg functioneert. Job heeft ons ook op dat punt overtuigd. Hij is een waardevolle schakel binnen het team.”

Vissers zal zijn profdebuut waarschijnlijk in februari maken tijdens enkele etappekoersen in Frankrijk. Zoals het er nu uitziet, volgt de echte vuurdoop op 28 februari tijdens de Belgische semiklassieker Kuurne-Brussel-Kuurne.

Het koersen tussen de groten der aarde is voor Vissers ‘een droom die uitkomt’. Hij kijkt nog steeds op tegen klasbakken van het kaliber Tom Boonen met wie hij straks zij aan zij fietst. “Maar het is niet zo dat ik me aan de kant laat zetten. Ik ga de strijd aan”, klinkt het zelfbewust.

Vissers gunt zichzelf twee tot drie jaar om zich te bewijzen. Lukt dat niet, dan zal hij waarschijnlijk ervoor kiezen om zijn studie te verzilveren. “Ik heb geen zin om in de marge van het profpeloton te rijden. Ik wil presteren en overwinningen binnenhalen. Anders hoeft het niet voor mij.” (FvO)

Meer info: www.skilcyclingteam.com