Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Prijs voor Eindhovense scriptie op Delftse ontwerpvierdaagse
19 november 2009 - Ir. Saskia Bakker, recent afgestudeerd bij de TU/e-faculteit Industrial Design, heeft voor haar afstudeerproject ‘Move | Learn | Explore’ de Gerrit van der Veer-prijs gekregen voor de beste scriptie op het gebied van ‘human-computer interaction’. De prijsuitreiking vond plaats op de TU Delft en was ingebed in een vierdaags evenement ter gelegenheid van de World Usability Day op 12 november.

De jury verkoos het werk en de presentatie van Bakker boven die van twee andere genomineerden -beiden eveneens afkomstig van de TU/e. Behalve de prijsuitreiking vond op 12 november ook het eerste Design for Usability-symposium plaats. Daarnaast was Delft van 12 tot 14 november decor voor de jaarlijkse Design United-tentoonstelling, die voorheen altijd gehouden werd op de TU/e. De vierdaagse werd afgesloten met de zevende editie van het Nationaal Ontwerp Weekend.

Aan de Gerrit van der Veer-prijs is een geldbedrag van 1500 euro verbonden, vertelt winnares Bakker, die inmiddels als promovenda bij ID aan de slag is. Daarnaast kreeg ze een designlamp. Bakker ontwierp objecten waar kinderen mee kunnen leren abstracte dingen te begrijpen in termen van concrete bewegingen, zoals de toonhoogte van geluid (zie ook het achtergrondverhaal in de Cursor van 22 oktober). Het was de tweede keer dat de scriptieprijs werd uitgereikt.

Gebruiksgemak
Het Design for Usability-symposium is direct gelieerd aan het gelijknamige project waarbinnen de drie technische universiteiten vijf promovendi onderzoek laten doen naar het gebruiksgemak van producten. Een van hen gaf een lezing, de andere vier verzorgden workshops. Ir. Christelle Harkema is de Eindhovense promovenda binnen het project. De indu-strieel ontwerpster, die zelf een workshop over een ‘toolbox for usability’ verzorgde (over het overdragen van kennis die is opgedaan tijdens een ontwerpproces en over het nemen van beslissingen tijdens zo’n proces), schat dat er tegen de driehonderd mensen afkwamen op het symposium. “Voornamelijk uit het bedrijfsleven. Daar ben ik erg blij mee; voor een onderzoeker is het fijn het gevoel te krijgen dat er ook echt interesse bestaat uit het bedrijfsleven voor je onderzoek, dat het nut heeft.” (TJ)/.